Kan ha funnet feilen

Sommerens grustester har ikke vært spesielt vellykkede, så Petter Solberg er betinget optimist foran helgens Rally Finland. Men hovedårsaken til bilens svake prestasjoner er sannsynligvis funnet.

Petter Solberg har gjort det bedre på asfalt enn på grus i tester i sommer. Foto: Tony Welam/SWRT
Petter Solberg har gjort det bedre på asfalt enn på grus i tester i sommer. Foto: Tony Welam/SWRT
Sist oppdatert

I Discovery Channels serie om Subaru World Rally Team ble det snakket om en "slange" i rallybilens system - det som var hovedårsaken til at Petter Solbergs Impreza WRC har vært en taperbil de siste to sesongene. Nå er slangen i paradis funnet, etter hva vimenn.no erfarer. Hovedproblemet ligger i rallybilens hydraulikkstyring.

Denne datastyrer, via en programvare, hydraulikken til styringen så vel som til front-, midt- og bakdifferensial, og har selvsagt svært stor betydning for hvordan en rallybil oppfører seg.

Forbud
Mens det tidligere var tillatt med aktive differensialer, der trykket fløy opp og ned automatisk (elektronisk-hydraulisk styrt) etter behov for moment på hjul og aksel, ble dette forbudt før 2006-sesongen. Nå må innstillingene for differensialene gjøres på service, ved hjelp av endringer av programvaren via en PC (eller mekanisk, men det er det neppe tid til under et rally).

Det er dessuten begrensede muligheter til å regulere momentfordelingen mellom hjul og akslinger underveis, selv om deltakerne fortsatt til en viss grad kan endre hydraulikktrykket. I det store og hele er det likevel slik at hvis kjøreegenskapene endrer seg, må man leve med det til etappen er kjørt.

- I så fall forklarer dette hvorfor Petter har snakket om at bilen ofte har blitt dårligere og dårligere på lange fartsetapper. Når oljen blir varmere og tynnere innvirker det på trykket til differensialene, og er det noe som ikke stemmer med datastyringen kan bilen bli vanskeligere å kjøre, mener rallymentor og -instruktør John Haugland.

God på asfalt
Grustestene i sommer har ellers ikke helt gitt de svarene Petter Solberg og teamet hadde håpet på. Det som derimot har vært bra, er asfalttestene. Og det er selvsagt viktig, med tanke på at halvparten av sesongens siste åtte løp går på dette underlaget.

På torsdagens relativt korte shakedown (3,76 km) var for øvrig Marcus Grønholm raskest, foran Petter Solberg.

Resultater shakedown:

  1. Marcus Grønholm, Ford Focus WRC 2:04,6 min.
  2. Petter Solberg, Subaru Impreza WRC 2:05.6 min.
  3. Jari-Matti Latvala, Ford Focus WRC 2:05.9 min
  4. Sebastien Loeb, Citroën C4 WRC 2:06.3 min.
  5. Dani Sordo, Citroën C4 WRC 2:06.7 min.
  6. Chris Atkinson, Subaru Impreza WRC 2:06.7 min.
  7. Henning Solberg, Ford Focus WRC 2:06,8 min
  8. Manfred Stohl, Citroën Xsara WRC 2:07.00 min.

Nettside: www.nesteoilrallyfinland.fi

Denne saken ble første gang publisert 02/08 2007, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også