Prøvekjørt: Nye Alfa Romeo GTV og Spider

ITALIENSK RENESSANSE

Med oppjusterte versjoner av GTV og Spider blomstrer gamle italienske kvaliteter som aldri før. Helt nye er bilene nemlig ikke, men det dreier seg om en betydelig oppjustering av både design og teknikk.

Sist oppdatert

imgDen originale designen fra 1994 er oppjustert av Pininfarina selv, og dertil kommer nye og attraktive motorer. Det burde holde for alle italofile som ikke klarer å vente de 3-4 årene det vil ta før etterfølgerne er på plass.

 

Uansett om du velger Spider eller GTV, får du nemlig biler med sjel. Dette er ikke 100 % perfeksjonerte produkter som nødvendigvis virker helt uklanderlig år etter år, nesten umerkelig - som en fryseboks. Dette er biler du blir glad i, som blir en del av deg.

 

Jeg begynner prøvekjøringen i en Spider. Sittestillingen er blitt lavere, og det setter jeg pris på. Det gjelder for øvrig også GTV. Spesielt styringen er frydefull, og i kombinasjon med den nye 2,0 JTS-motoren, er den min favoritt. Den vanlige toliteren er riktignok ikke mye svakere, og i Norge kan nok den være et veldig greit alternativ. Forskjellen på veien er nemlig ikke all verden.

 

Bremsene kunne derimot gjerne vært bedre. De holder selvsagt til all normal bruk i forsvarlige hastigheter, men lar du deg rive med nedover en svingete fjellside, hadde du satt pris på større bremseskiver.

 

Blant annet derfor er GTV en bedre sportsvogn. Biler med tak er gjerne det. Men i tillegg til å være sportslig, er den også en landeveissluker med særpreg. Bare tendensen til at det slår litt i rattet når det går friskt unna på dårlige veier, viser at heller ikke GTV er perfekt.

 

I kombinasjon med den nye V6-motoren på 3,2 liter og 240 hk, er GTV faktisk den raskeste gateregistrerte Alfa Romeo noensinne. En herlig maskin for dem som måtte ha råd til det, men på grunn av avsindige avgifter blir den derimot neppe særlig aktuell i Norge.

 

Men det er ikke nødvendigvis maksimal fart som er fascinasjonen med Alfa Romeo. Det er selve opplevelsen av å kjøre en ekte italiener, laget med lidenskap for bil. Den opplevelsen får du i fullt monn i den oppjusterte versjonen av Spider allerede med den klassiske twinspark-toliteren.

Denne saken ble første gang publisert 23/06 2003, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også