PRØVEKJØRT: AUDI S4 CABRIOLET:
Ikke hjem til avtalt tid
Med S4 Cabriolet har Audi laget den sterkeste fireseters cab’en i verden. Men hvor sportslig kan en frisørkabriolet bli?
Men likevel er mange begeistret for slike biler; hver tiende Audi A4 på veiene rundt om i verden er en kabriolet. Fabrikken i Ingolstadt gjør sitt ytterste for at også disse bilene skal være morsomme å kjøre, og forrige generasjon Audi A4 kabriolet var absolutt ingen dum bil. Men den nye skal være enda bedre.
Jeg tar plass i førersetet i S4 Cabriolet utenfor hovedflyplassen i Nice. Audis såkalte singleframe-logo er på plass, i likhet med andre nye designelementer, som blant annet nye baklykter. Noe av det første jeg gjør, er selvfølgelig å få ned taket. Et trykk på en liten knapp i midtkonsollen, og hele operasjonen er unnagjort på 21 sekunder. Så er jeg klar for det jeg har gledet meg til under hele flyturen: å vri om tenninga!
V8'eren på 4,2 liter murrer fornøyd idet jeg vrir om nøkkelen, og de fire eksospottene bak gjør det de kan for at jeg (og andre) skal få en heftig, men ikke altfor høy, lydopplevelse. Jeg tar bare en rask titt på de sportslige karbonfiberlistene i kupeen; med 344 hestekrefter under panseret er jeg mer opptatt av å komme meg ut på veien enn å studere detaljer.
- For en lyd, roper passasjeren min, en journalist i Finansavisen.
Med taket nede blir V8-opplevelsen enda sterkere. Skyvet ut på motorveien er det man kan kalle "solid", og selv i tredjegir er vi langt over våre hjemlige tillatte hastigheter.
Motorveikjøring i kabriolet er ikke det morsomste vi vet, så vi svinger av mot en fjellpassasje. Vi senker farten betydelig - her skal det ikke kjøres med taket oppe, nei.
Oppover den svingete veien imponerer S4 Cabriolet. Aluminiumshjulopphenget på S4 fungerer som alltid, og den såkalte servotronic-styringen blir tyngre og gir mer tilbakemelding når jeg trenger det.
Etter hvert tar vi igjen noen kolleger som kjører en A4 Cabriolet med treliters diesel. Det er lett å se at den bilen sliter mer i svingene enn vår. Mye skyldes selvsagt dekkdimensjonen; vi har voksne 235/40 R18, og balansen quattro-systemet gir i vår bil er imponerende. At bilen trekker 60 % bak hjelper også, i tillegg til at det gjør sportsbilfølelsen sterkere.
Skyvet fra motoren er fortsatt heftig, men i krappe svinger merker vi de 1855 kiloene veldig godt. Til tross for et dreiemoment på 410 Nm, må vi ofte ned i annetgir. Med en kabriolet må man som kjent forsterke karosseriet; det gir bilen nesten 200 kg mer å dra på enn en vanlig S4. En V8-motor pleier ofte å veie mye, men i S4 veier den ikke mer enn 195 kg, så vektøkningen skyldes hovedsakelig karosseriet.
Audi-ingeniørene har imidlertid klart å stive opp bilen veldig bra. Kjenner man godt etter, merker man at det er en kabriolet man sitter i, men da må du kjenne veldig godt etter.
I vår bil er det heldigvis en manuell girkasse - som jo kler en slik bil uendelig mye bedre enn tiptronic - og alle de seks girene får alle kjørt seg. Rattet med den nye singleframe-logoen sitter godt i hendene.
Navigasjonsdamen maser stadig om at vi må ta en U-sving. Men vi vil ikke. Vi har slett ingen hast med å komme tilbake på den planlagte ruta tilbake til hotellet. Vi er på kjøretur i nye S4 Cabriolet. En frisørkabriolet, ja vel. Men den er morsom å kjøre. Og da kommer man ikke hjem til avtalt tid.
|
|||||||||||||||||||||
|
Denne saken ble første gang publisert 15/03 2006, og sist oppdatert 04/05 2017.