HYUNDAI

Koreanske Hyundai har for alvor tatt opp kampen mot de japanske bilene de siste årene. Neste år kommer de også med en liten SUV som skal konkurrere mot Honda CR-V og Nissan X-trail. Samtidig vurderer man å ta inn en ny Atos fra India!

Sist oppdatert

Getz

Billigbilen Getz fortsetter som før med god plass og grei komfort. 1,3-literen er en kurant småbil med riktig prislapp. 1,6-literen derimot skuffer enormt med 105 ponnier under panseret og en laaang girutveksling som gjør at man må gire ned i andre for å gjøre en normal forbikjøring. Hyundai kaller motoren sportslig, men vi mener potensielle kjøpere bør konsentrere seg om den minste motoren. Da starter prisen på 149 950 kroner. En 1,1 liter finnes også.

 

Accent

Accent er bilen Hyundai bruker i rally-VM, men gateversjonen har ingen sportslige preg. Etter en facelift ser bilen mer moderne ut, men tvers igjennom gjelder det dessverre ikke. Støy og vibrasjon er riktignok blitt forbedret, men ikke nok fort til at vi skal være helt fornøyd. Dessuten er kjøreegenskapene for dvaske og motorene for slappe til å kunne hevde seg i 2004. Trøsten er at man får en ganske rommelig bil for 164 950 kroner.

Elantra

Elantra ser litt bedre og mer moderne ut nå etter en etterlengtet facelift. Bilen er fortsatt rommelig, komfortabel og rimelig. Vi synes Elantra er en helt grei bil til en grei pris. Bilen er på størrelse med Opel Vectra, men vi tror de fleste kundene sammenlikner den med biler i Golf-klassen. Derfor hadde Elantra etter vår mening fortjent et bedre salg. Billigste versjon med 1,6 liters motor får du for 198 950 kroner.

Sonata

Denne bilen har fått mye ros av motorpressen både i Europa og USA. For 294 450 kroner får du bilen med en 2-liters motor på 131 hestekrefter og 181 Newtonmeter i dreiemoment. Da får du også med ekstrautstyr som skinnseter, klimaanlegg og automatgir med sekvensiell funksjon. Importøren sier dette er en annerledes Hyundai som er mer moderne, luksuriøs og komfortabel enn de andre modellene.

Matrix

Matrix er en av de nyere Hyundai'ene og kvaliteten er deretter. Dette er en fullgod mini-MPV til en god pris. Bilen er fin å kjøre og 1,6-literen på 90 hestekrefter gjør jobben sin godt. Bilen er designet av italienske Pininfarina, og det gjør at den er litt mer spennende å se på enn mange av konkurrentene. Innvendig er den praktisk med mange oppbevaringsrom. 1,6 liter bensin koster fra 192 950 kroner, mens 1,5 liter CRDi koster 207 950 kroner.

Trajet

Trajet er litt større enn mange av sine konkurrenter, og har dermed et fortrinn mot biler som Ford Galaxy og Volkswagen Sharan. Dessverre for Trajet er det nok ikke så mange som tenker på dette, men heller ser på prisen. Billigste Trajet som personbil koster 347 950 kroner. Legg på drøyt 10 000 kroner og du får en Volkswagen Sharan. Og selv om Trajet er litt større, teller nok et kjent merkenavn mer for MPV-kundene. Men de som velger Trajet får en OK MPV med greie løsninger for å ta ut og inn setene. En facelift kommer etter hvert, men når er ikke bestemt.

Santa Fe

God fjæring, gode kjøreegenskaper og et hakk større enn biler som Toyota Rav4, er stikkord for Hyundai Santa Fe. Med 2,7 liter V6 er bilen veldig bra, men vi liker bilen også med den litt slappere dieselmotoren på 2 liter. Dieselmotoren går ikke like godt som mange av konkurrentenes motorer, men vi har ikke problemer med Santa Fe for det. Til det liker vil bilen for godt. Prisen starter på 363 950 kroner.

Terracan

I vår test mellom Terracan, Suzuki Grand Vitara XL7 og SsangYoung Rexton var Hyundai'en en overlegen vinner. Bilen fungerte best på landeveien, og dieselmotoren likte vi også svært godt. Det var i det hele tatt Terracan som var "mest bil" i denne testen, og en pris på så vidt over 300 000 for varebil er heller ikke verst. Som personbil blir det veldig dyrt for slike biler, og der koster Terracan 549 950 kroner.

Coupé

Bilen er lekker og utseendet gjør ikke skam på kjøreegenskapene. Så hvis du absolutt ikke trenger baksete bør du kanskje vurdere denne bilen i stedet for en ny Golf? Hyundai Coupé fungerer utmerket til litt aktiv ratting, og 1,6-literen er smidig i bunnen, og draget i mellomregisteret er hyggelig nok. V6'ern på 2,7 liter er helt rå, men med den motoren koster bilen hele 391 950 kroner. Bilen har tilbys også med toliter, men skal du ha en ordentlig folkesportsbil til bare 231 950 kroner velger du 1,6-literen.

 

Importør: HYUNDAI AUTO NORGE AS, PB 6466 ETTERSTAD, 0605 OSLO, TLF: 22 70 60 00, www.hyundai.no

Denne saken ble første gang publisert 14/01 2004, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også