MINITEST: NISSAN 350Z

HVORFOR?

Her om dagen var jeg ute og kjørte Nissan 350Z, som snart er i butikkene i Norge. Etter et svært trivelig møte med bilen, satt jeg igjen med et eneste spørsmål i hodet. Hvorfor?

Sist oppdatert

Jeg skal ikke gå den lange veien med å prakke på deg historien om Nissan Z-series barndom, ungdom og alt det der. Du kjenner kanskje historien like godt eller til og med bedre enn meg. Det jeg kan si, er at siste generasjon 300ZX ikke burde vært der. Det samme gjelder 200 SX. De kunne inngå som biler fra Nissan, men de fraviker Z-seriens prinsipper på en måte som gjør dem litt satt ut på sidelinjen i forhold til 240, 260 og 280. Det ser vi klart nå som nye 350 er kommet. Den er plutselig "on track" igjen, tro mot sitt opphav.

Under kjøreturen satt jeg og tenkte over hvorfor jeg trivdes så godt der jeg satt. Jeg måtte innrømme at det ikke dreide seg om ytelser. De kan man finne i langt rimeligere biler. Ikke dreier det seg om plass heller. Designen, da? Jo da, men det var ingen som så meg der jeg var, så "se og bli sett"-aspektet var kortet ned til kun å gjelde meg selv.

Mange plusser små

Etter å ha tenkt litt over situasjonen var det ikke så vanskelig å finne årsaken til trivselen. Når man har lagt sammen 1+1+1+1 mange nok ganger, så blir sluttsummen etter en god stund stor nok.

Ta for eksempel sittestillingen. Den er nær perfekt for en slik bil. Beina stikker langt fram, setet er lavt mot moder jord, men ikke for lavt, rattet er som plantet i hendene, og det samme med stikka. Når du girer ned og gir jernet, kommer en gromlyd som mange ville kjøpt på CD om den hadde eksistert. Når du kjører på lavt turtall, gir den fra seg en brumlelyd som likner knurringa fra en Rottweiler.

Med kombinasjonen bakhjulsdrift og frontplassert motor kommer også følelsen av å kjøre en stor Grand Turismo fram. Maserati Coupé og Ferrari 550 Maranello har som kjent samme konfigurasjon.

Etter at kjøreturen er over og man stiger ut av bilen, skal man være bilevnukk for ikke å se to ganger på det man nettopp har krabbet ut av. Det er ikke snakk om å flotte seg - det er snakk om følelser. Dem fremkaller bilen i massevis.

Og da er vi kommet tilbake til spørsmålet. Hvorfor?

Forklaring følger. Nissan 350Z er ikke veldig spesiell på noen som helst enkeltområde. Ikke maskinelt, ikke ytelsesmessig, ikke med hensyn til design, og ikke av noen teknisk årsak. Den er rett og slett spesiell med tanke på totalpakken. Bilen kombinerer design, lyd, ytelser og kjørefølelse som passer svært godt sammen med hverandre. Designen lover en del, og maskinen følger opp med å levere. Ikke for lite, men heller ikke for mye. Lyden er så fin at man velger å skru av stereo'n. Og når du etter en femtimers kjøretur parkerer vogna for dagen, har du egentlig lyst til å hoppe inn og kjøre fem timer til. Derfor!

[email protected]

Fakta om 350Z

Bilen er på plass i Norge til våren, og prisen starter på 749 000 kroner. Maskinen er en 3,5 liters V6 som leverer 280 hk ved 6200 omdreininger. Dreiemomentet topper 363 Nm ved 4800 o/min. Vektfordelingen er 53/47 (foran/bak). Toppfarten er begrenset til 250 km/t, og 0-100 km/t er unnagjort på 5,9 sekunder. Brembo har sørget for bremser som tar deg ned igjen når du ber om det. Bilen kan fås i tre farge- og utstyrskombinasjoner. Forbruket blir uviktig i denne sammenhengen.

Denne saken ble første gang publisert 25/02 2004, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også