DODGE CALIBER SRT4:

Hissig tass

Den kompakte Dodge Caliber er på vei til Norge. Nå viser Dodge en 300-hesters variant av bilen.

Sist oppdatert

Chrysler/Dodge/Jeep er som kjent et og samme selskap. Og i løpet av de neste to årene skal en lang rekke av dagens modeller skiftes ut. Målet er en mer europeisk modellrekke, noe som jo høres lovende ut.

Golf Plus-konkurrent

Til sommeren kommer det som egentlig er etterfølgeren til Neon hit til landet. Bilen har fått navnet Caliber, og er en mer høyreist kompaktbil i samme klasse som blant andre VW Golf Plus og Mercedes-Benz B-klasse. 250 000 kroner er nevnt som et prisanslag for innstegsvarianten.

Caliber har en del friske og praktiske detaljer, og skal henvende seg til yngre kjøpere. Den kommer i utgangspunktet med motorer fra 1,8 l/148 hk til 2,4 l/172 hk, og skal visstnok også bli tilgjengelig med firehjulstrekk.

Mer å hente

Men selv om Caliber sikkert er fin i utgangspunktet, syntes konsernets SRT-avdeling at det var en del mer å hente.

SRT er en forkortelse for "Street and Racing Technology", og er Chrysler-gruppens avdeling for lek og moro. Vi har jo tidligere kjørt blant andre Dodge Viper SRT-10, Dodge RAM SRT-10 og Chrysler Crossfire SRT-6, og SRT har også lagt vantene på de fleste andre av konsernets modeller.

300 hk

Og nå har de altså forbarmet seg over Caliber. En turbomatet utgave av den 2,4 liter store fireren (derav navnet " SRT-4") gir 300 hk og 353 Nm. Denne er koblet til en sekstrinns manuellkasse, som sender kreftene ned i bakken gjennom de 225/45-19 store forhjulene.

En diffbrems er på plass for å bidra til at dette skjer så effektivt som mulig. Og spesifikasjonene er jo hyggelige: 0-100 km/t skal ta under seks sekunder. Det er jo helt greit for en kompakt og praktisk familiefrakter.

Masse luft

Du skal selvsagt også se at SRT-4 er noe mer enn en vanlig Caliber. Den har fått en mer aggressiv, framstående snute, med luftinntak for intercooler og bremser. Et scoop på panseret slipper inn kjølende luft til motorrommet, og slisser slipper varm luft ut igjen.

Kraftigere hjulbuer og dypere sideskjørt skal understreke det sportslige, og bak har den fått en dypere og mer stabiliserende støtfanger, en større hekkvinge og et 3,5-tommers eksosutblås. Du vil nok også høre en SRT-4 på litt avstand: resten av eksosanlegget er bygget i tre tommers dimensjon.

330 km/t

Innvendig skal man heller ikke være i tvil om at dette er en morobil. Støttende og dype sportsseter er på plass, den har nye instrumenter (speedometeret er gradert til 330 km/t!), og ikke minst en turbotrykksmåler på venstre side av instrumentpanelet.

SRT har også tatt seg av understell og bremser. Mange komponenter er hentet fra konsernets større modeller. Caliber´en er sluppet et godt stykke nærmere bakken, og støtdempere, fjærer og stabstag er tunet for å gi høyere grad av kjøreglede. Bremsene er også av den grove typen, og rødlakkerte kalippere ser jo friskt ut.

Vi tror

I tillegg har SRT-teamet justert litt på ESP-systemet og ABS-systemet, for å gi en entusiastisk fører enda større glede av maskinen.

Vi tror nok dette kan bli artig. Vi har jo veldig gode erfaringer med de SRT-bilene vi har kjørt til nå, og mye tyder på at SRT-teamet vet veldig godt hva de driver med.

Med tanke på den norske importørens store satsning for tiden, og med tanke på at den europeiske avdelingen av Chrysler-gruppen har store mål for vår verdensdel, skal du ikke se bort ifra at også Caliber SRT-4 kan bli tilgjengelig her i landet. Men vi kan garantere at den ikke blir spesielt billig.

 

[email protected]

 

Denne saken ble første gang publisert 09/02 2006, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også