SPIONBILDER: PORSCHE 911 CARRERA

HER ER NESTE 911

Neste generasjon Porsche 911 nærmer seg, og våre spionfotografer har knipset den under testing. Se hvordan neste ledd i legende-familien blir!

Sist oppdatert

Neste generasjon Porsche 911 skal presenteres på Paris Motor Show i september. Med kodenavnet 997 - dagens versjon har for øvrig den interne betegnelsen 996 - skal den bringe den tradisjonsrike 911-slekten enda et hakk videre.

 

997 er ingen fullstendig ny bil, men en evolusjon - en større facelift om du vil - av 996.

Tilbake til originalen

Bildene fra våre spionfotografer viser forsiktige men godt synlige endringer av designen.

 

Mest synlig er frontlyktene, der designerne går vekk fra de utflytende lampene på dagens modell til mer 911-tradisjonelle ovale lykter.

 

Støtfangerne og hekkvingen er endret - både av visuelle og aerodynamiske grunner. Og nye baklys er også på plass.

Det er under karosseriet de fleste endringene kommer. Den grunnleggende tekniske basisen er den samme som før, med samme akselavstand, døråpninger og vinkel på frontruten.

 

Men Porsches ingeniører har flikket videre på hjulopphenget for å få en enda mer sportslig bil, uten at det går på bekostning av kjørbarhet.

Mer kraft og direkteinnsprøytning

Motoren er selvfølgelig fortsatt en 3,6-liter stor, flat sekser med fire ventiler per sylinder. Litt finpuss her og der gir basismodellen Carrera 25 nye hestekrefter - som bringer totalen opp til 345 hk. Rykter forteller om en 380-hesters versjon i den kommende 911 S, og ingeniørene i Zuffenhausen arbeider også med en generasjon direkteinnsprøytede motorer for mer kraft og bedre drivstofføkonomi. Disse vil sannsynligvis ikke være klare før i 2007.

Basismodellens sekstrinns manuellkasse er omarbeidet for å utnytte de nye kreftene på best mulig måte, og for første gang vil 911-kjøpere få muligheten til å velge en sekstrinns Tiptronic-girkasse med sjalteknapper på rattet.

Tyngre, men like rask

I motsetning til de fleste andre sportsbilprodusenter holder Porsche fast ved et karosseri i stål. Optimalisering av tykkelsen på stålpanelene gir 997 høyere vridningsstivhet enn 996, samtidig som vekten holdes rundt 1400 kg. Den er med andre ord rundt 30 kg tyngre enn dagens 911, hovedsakelig på grunn av forbedret sikkerhet i fronten og gulvet.

På tross av den lille økningen i vekt gjør effektøkningen at 997 blir minst like rask som dagens modell. 0-100 km/t vil gå unna på under fem sekunder, og toppfarten er foreløpig beregnet til 290 km/t.

12 varianter

Porsche skal i alt lansere 12 nye 911-modeller fremover. Her finner vi både to- og firehjulsdrevne varianter med spenn fra innstegsmodellen Carrera 2 til toppversjonen GT2, på samme måte som med dagens versjon. Kun Carrera 2 blir tilgjengelig fra starten, men de øvrige vil bli presentert med jevne mellomrom fremover. Dette vil også si at dagens Turbo-modell vil bli solgt parallellt med 997.

 

[email protected]

Denne saken ble første gang publisert 03/05 2004, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også