Heftig sykebil

På en Formel 1-bane holder det ikke med en vanlig ambulanse.

Med basis i en C 63 AMG, som jo er ganske så heftig i utgangspunktet, har F1 fått en skikkelig grom sykebil.
Med basis i en C 63 AMG, som jo er ganske så heftig i utgangspunktet, har F1 fått en skikkelig grom sykebil.
Sist oppdatert

Bilder: AMGs F1 Medical Car

I går kunne du lese om AMGs nye Safety Car i F1 her på vimenn.no; en modifisert SL 63 AMG som skal være kapabel til å komme seg foran feltet av F1-biler og følge dem kjapt rundt banen, runde etter runde.

Grombil
Til årets F1-sesong stiller AMG også opp med en helt ny medical car, altså bilen som skal komme først til en ulykke på banen.

Siden 1996 har AMG levert fem generasjoner av legebilen. Til årets sesong - som begynner i Melbourne i Australia denne helgen - stiller de med den sjette.

Alle de foregående legebilene har vært basert på hårete AMG-modeller av C-Klasse, og det gjelder også den nyeste. Nærmere bestemt en C 63 AMG i stasjonsvognutgave, med en fantastisk, 6,2-liters V8 på 457 hk.

Må tåle mye
Legebilen har en svært viktig oppgave: Dr. Jacques Tropenat fra Frankrike, som til daglig arbeider som lege og som kjører racing på fritiden, og copiloten Dr. Gary Hartstein fra Belgia, som er offisiell FIA Grand Prix-sjefslege - pluss to legeassistenter - skal være først på plass når noe skjer for å gi medisinsk behandling så raskt som overhodet mulig.

På den første runden i hvert løp kjører legebilen alltid etter F1-bilene. Dette er statistisk sett den mest kritiske fasen i ethvert løp.

Som sikkerhetsbilen, har også den nye legebilen fått en del endringer i forhold til en standardbil. Den har fått åpnere eksosanlegg som frigjør ekstra kraft og godlyd, og kjølesystemene for kjølevæske, motorolje, girkasseolje og oljen i servostyringen er optimalisert for å takle den høye påkjenningen bilen kan utsettes for i løpet av et F1-løp.

Justeres til hver bane
Understellet er finjustert for mer rendyrkede, sportslige kjøreegenskaper, og det kan også enkelt justeres inn spesielt for hver enkelt bane. AMGs lettvektsfelger - som også er tilgjengelig på ekstrautstyrslista om du bestiller en helt ordinær AMG-bil - måler 19 tommer, og er skodd med Pirelli-dekk i henholdsvis 255/35- og 285/30-dimensjon foran og bak.

Bremsene er oppgradert med AMGs egne høyeffektsbiter, som også kan bli dine for en drøy pengesum. Komposittskivene er ventilerte og perforerte, og måler 360 x 36 millimeter foran og 330 x 26 millimeter bak. De klemmes av seksstemplede kalippere foran og firestemplede bak. For å gi bremsene foran en litt lettere oppgave på banen, har bilen fått større luftåpninger foran for bedre kjøling.

Fire leger på tur
F1-logoene og blinkelamperiggen på taket er godt synlig, og den nye, åpne frontfangeren bør også vekke oppsikt i bakspeilet.

I diffuseren bak har C AMG-en, som SL-sikkerhetsbilen, fått integrert kjøling av differensialen med delvis sperrevirkning bak, og dette kan også ordnes når du bestiller din egen AMG-modell. LED-blinkers i alle lyktene og en LED-opplyst skiltplate bak viser også tydelig at dette er noe annet enn en høyst ordinær F1-bil som kommer kjørende i full fart.

Doktorene Tropenat og Hartstein sitter godt fastklemt i AMGs bøtteseter, og holdes på plass av heftige sidestøtter og firepunktsseler. Legeassistentene sitter bak i tilsvarende seter. To store videoskjermer forteller de i legebilen hva som skjer på banen, og de har selvsagt radiosamband med løpsledelsen.

Full pakke
Legebilen skal jo være en funksjonell arbeidsplass, til tross for at den vel kan kalles en litt ekstrem sådan. Kombinasjonen av skinn og karbonfiber gjør den i hvertfall ikke mindre innbydende, spør du oss.

Rattet - som er flatklemt i bunn - og et knippe aluminiumsdetaljer skal også gjøre hverdagen til legene litt enklere og litt bedre - og gjøre bilen enda lettere å håndtere raskt på banen når sekundene virkelig teller.

AMG har ikke valgt å utstyre legene med en stasjonsvogn bare fordi det er litt ekstra tøft. Bagasjerommet er fylt opp med alt tenkelig medisinsk utstyr, inkludert hjertestarter og respirator.

Vi får jo håpe og tro at dette alt dette blir fullstendig unødvendig. Årets F1-sesong blir uansett svært spennende.

Denne saken ble første gang publisert 14/03 2008, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også