MINITEST: HARLEY-DAVIDSON DXDBI DYNA STREET BOB

HARLEY PÅ HOGGET

Harley-Davidsons DXDBI er en trivelig motorsykkel!

Sist oppdatert

Vi har alltid hatt sansen for Harleys Dyna-modeller. I Harley-perspektiv er de billige. Dessuten er de smidigere i bruk enn andre Harleyer. Nå blir ikke begeistringen mindre. Foran 06-sesongen har nemlig Harley gitt sin Dynaserie en kraftig oppdatering, hvilket bl.a. har resultert i sekstrinns girkasse og lettere clutch. De har rett og slett ønsket å gi modellene enda bedre bruksegenskaper, hvilket de etter vår mening har klart. Vi har nemlig kjørt Street Bob og vi er mektig imponert!

 

Med en prislapp på 207 900 kroner er Street Bob den billigste Harley-utgaven med 1450-motor. Selv om den i noen grad preges av enkel finish og utstyrsmessig sparsommelighet, har vi sansen. Vi kunne riktignok tenkt oss et aldri så lite baksete, men det får man kjøpt for en billig penge. Street Bob er nemlig godkjent for to.

 

TRIVELIG:
Spontan motor, super fjæring og moderat vekt gjør Street Bob til en av cruiserklassens triveligste motorsykler. Prisen er heller ikke utrivelig.

Om stilen bærer preg av en smule sparsommelighet, gjør ikke egenskapene det - snarere tvert imot. På veien funker nemlig Street Bob bedre enn det meste innen cruisersjangeren. For det første er den bekvem. Tross høyt styre, er setekomforten av en art som tillater mange mil uten at skinka blir mør. Det skyldes i stor grad de tilbakeflyttede fothvilerne. Det gir en harmonisk og behagelig sittestilling. Vi ser ikke bort fra at storvokste førere kan oppleve plassen som litt trang, men alt kan som kjent forandres på en Harley.

 

Motoren går også mykt. Mykere enn tidligere Dynaer vi har kjørt. Spontan gassrespons og bra drag bidrar til at Street Bob føles mer dynamisk enn andre cruisere. Riktignok ser vi ikke helt poenget i å utstyre en momentsterk laid-back sykkel med sekstrinns girkasse, men greit nok. Når man cruiser i motorveihastighet, er det jo trivelig å føle at motoren tusler på tomgang.

 

Det som virkelig gir oss grunn for å hive halvhjelmene i været, er fjæringa. Den nye forgaffelen er rett og slett en studie i presis velfunksjon. Den har en eksepsjonell evne til å svelge ujevnhetene, og bidrar i stor grad til Dynaens fine veiegenskaper. Dette er den beste cruisergaffelen vi noensinne har vært borti!

 

Harley har problemer med å dekke etterspørselen etter Street Bob - hvilket vi godt kan forstå. Én ting er prisen. Den koster ikke stort mer enn japanske cruisere i tilsvarende tonnasjeklasse, men den har det høyt skattede tankemblemet som japanerne mangler. Dessuten er den minst like bra som de orientalske perfeksjonistene. Med Street Bob beviser Harley at de behersker chopperkunsten!

 

[email protected]

 

Pris/effekt/vekt: 207 900 kr/73 hk/290 kg

+ Pris/funksjonalitet/image

÷ Tja...

= Harley har talt!

Denne saken ble første gang publisert 11/12 2005, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også