Hårete Mercedes-Benz

Dunderversjonen av den nye Mercedes-Benz C-Klasse er nå klar: Denne varianten har en 457-hesters V8.

AMG-en skiller seg kraftig ut fra de andre C-Klasse-modellene.
AMG-en skiller seg kraftig ut fra de andre C-Klasse-modellene.
Sist oppdatert

Mercedes-Benz har aldri lagt skjul på at det ville komme en heftig AMG-versjon av den nye C-Klasse. Nå er den offisiell, og den er en ordentlig hårete bil.

Femte generasjon AMG-C-Klasse kommer samtidig som AMG feirer førtiårsjubileum. Og de har tatt godt i med feiringen; C 63 AMG har en 6,2-liters suge-V8 på 457 hk ved 6800 o/min og 600 Nm ved 5000 o/min.

Mellom 2000 og 6250 o/min har du over 500 Nm å rutte med.

Se bildene her

Kjapp pakke
Kreftene går via en AMG-modifisert sjutrinns automatgirkasse med skiftehendler ved rattet. Du kan selv velge hvor aggressiv og rask girkassa skal være, og når du girer ned gir automatikken automatisk mellomgass.

Bilen veier 1730 kg, men med såpass mye kraft under panseret blir prestasjonene voldsomme: 0-100 km/t tar 4,5 sekunder, og toppfarten er på sedvanlig vis elektronisk begrenset til 250 km/t. Det går nok ikke lange tiden før en eller annen tuner har fjernet denne fartssperra.

Mye understellsnytt
AMG har gitt bilen sitt eget understell, med fastere oppsett. Den har fått ny framaksel, med 35 millimeter bredere sporvidde enn på de mindre motoriserte modellene. Dette skal bidra til bedre styrerespons, mindre krengning, bedre oppførsel ved kraftige nedbremsninger, og en bil som kan kjøres enda raskere.

Standardbilenes multilink-bakaksel er også konstruert på nytt, med tolv millimeter bredere sporvidde og mer cambervinkel som et av resultatene. I tillegg har bilen fått kraftigere drivaksler og drivknuter, enorme bremser, og et sett 18-tommere med litt gummi utenpå. 19-tommere får du også, om du putter litt ekstra penger i potten.

Også for langtur
ESP-systemet kan stilles i tre steg; det har en sportsfunksjon som gir deg mulighet til å leke litt, og du kan skru det helt av om du får lyst til å vri av gummien fra felgene.

Produsenten sier at C 63 AMG skal være like kjørbar og bruksvennlig som en hvilken som helst annen Mercedes-Benz. Så selv om understellet har et stramt oppsett, skal bilen også være komfortabel nok til at du har lyst til å dra på langtur med den.

Barsk
Det skal synes at en AMG er en AMG, så også med denne C-Klassen. C 63 AMG har fått en ordentlig sint snute, med skarpe former og store luftinntak. Lufteslissene foran framdekkene slipper ut luft som har passert oljekjølerne.

Panseret har to langsgående buler på seg, og den bredere sporvidden dekkes av bredere skjermer foran og bak. Dypere, bredere sideskjørt er på plass, og støtfangeren bak har integrert diffuser og to digre, doble eksosutblås. En liten hekkvinge er også på plass.

Racerstil
nnvendig har AMG-en fått spesielle sportsseter med mer støtte, et mer gripevennlig ratt, og nye instrumenter. Speedometer gradert til 320 km/t og et knippe "AMG" og "6.3 V8"-logoer hører også med.

Bilen har dessuten fått en egen AMG-meny i kjørecomputeren, der du kan få fram informasjon om olje- og vanntemperatur, og en stoppeklokke så du kan måle rundetidene dine.

På veien siden 2005
Mercedes-Benz benytter samtidig anledningen til å gi et lite innblikk i hvordan prosessen med å få fram en bil som dette er. Planene ble lagt i 2004, en 1:4-modell ble bygd i 2005, og så ble ting testet ut på basisen fra forrige generasjons C-AMG-toppmodell.

Siden sommeren 2005 har et tjuetalls biler fartet verden rundt for testing i alt fra ørkenklima til streng, nord-svensk vinter.

Og som vi tidligere har vist spionbilder av, har den også naturligvis blitt hardtestet på Nürburgring.

Trykk her for spionbilder fra Nürburgring.

Denne saken ble første gang publisert 05/07 2007, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også