Minitest: Honda CB 1300

GROMSYKKEL

Hvorfor selges det ikke flere nakne motorsykler i Norge? Etter en ukes samkvem med Honda CB 1300, hvor vi bl.a. gjorde en liten avstikker til Bergen, synes vi spørsmålet er relevant.

IMG_3f3b3fd741060.jpg
IMG_3f3b3fd741060.jpg
Sist oppdatert
img

RETROTRIVSEL: Tross grom fysikk stiller CB 1300 med

livlig motordrag og smidige egenskaper. Til touring under

norske fartsbetingelser er den bortimot perfekt. Et bevis

på at klassisk stil og kubikk gir ekte MC-glede.

Tross kjølig forsommervær, manglende vindbeskyttelse og rester av vinterstivhet i skrotten, gjennomførte vi to dagsetapper, hver på godt og vel 50 mil.

 

Bortsett fra at vi merket gråkulden over Filefjell, følte vi ikke behov for kåpe. Snarere opplevde vi den manglende vindbeskyttelsen som en effektiv begrensning for de helt store fartsutskeielsene. Så lenge man kan ligge og cruise i godt over 100 uten at luftpresset blir slitsomt, trenger man ikke kåpe.

 

I sin retroprakt er CB 1300 både mektig og komfortabel. Dessuten er den råsterk! 1300 kubikk, fôret av et avansert innsprøytningssystem, har resultert i en motor som virkelig imponerer. Den er så smidig at man like gjerne kan gire opp i høygir fortest mulig - og holde seg der resten av dagen. Motoren er både er glad og spenstig. Bruker man girene, kvitterer rekkefireren med spontanitet og turtallsvilje som er sportsmaskiner verdig. På en tung sykkel som ellers er blottet for bøllete styling og oppsiktsvekkende teknologi, bidrar den bjørnesterke motoren til at kjøringen virkelig blir underholdende!

 

CB 1300 er altså stor, hvilket den også gir inntrykk av fra sadelplass. Like fullt er den balansert og lettkjørt. Moderat setehøyde og bredt styre bidrar til at urban befordring ikke er noe muskelkrevende pes. På svingete landeveier holder den også mål, selv om lange svinger i fothvilerskrapende tempo kan avstedkomme en lett duving med hekken. Antakeligvis er det prisen man må betale for de kvikke styreegenskapene. Så lenge duvingen ikke har negativ innvirkning på presisjonen, betaler vi gjerne prisen.

 

Til touring under norske fartsbetingelser, er CB 1300 bortimot perfekt. Bekvem fjæring, i kombinasjon med behagelig sete og avslappende ergonomi, bidrar til at man kan tilbakelegge 50 mil uten at kroppen lider. Under moderate fartsbetingelser vil vi faktisk gå så langt som til å hevde at den kåpeløse retromaskinen kan by på vel så god komfort som de mer foroverlente sportstouring-alternativene. Den råsterke motoren, som knapt fordrer giring, er også en bidragsyter til de fine turegenskapene.

 

Vi har stor sans for CB 1300. Imidlertid er det et par ting som setter en aldri så liten demper på jubelen. Tross avansert innsprøytning resulterer høy gassaktivitet i et forbruk som overgår en middels familiebil. Ved bykjøring merker man også "av-på"-tendensen fra null til litt gass. Et fenomen som er typisk for mange innsprøytningssykler. Vi vil ikke karakterisere det som irriterende, men det bidrar altså til å dempe jubelen en smule. Men selv om den er dempet, er jubelen hjertelig nok. Akkurat nå er CB 1300 markedets beste retrosykkel.

 

Pris/effekt/vekt: Kr 175 900/114 hk/224 kg

+ Motor/komfort

÷ Fordrer feeling med gasshåndtaket

= Har draget

 

Denne saken ble første gang publisert 14/08 2003, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også