Prøvekjørt: Audi TT 3,2 DSG

GROMGIR

Audi girer TT et solid hakk opp: Med 250-hesters V6 og en revolusjonerende girkasse, får designbomben en ny vår. Vi har prøvekjørt.

Sist oppdatert

Utvendig skiller ikke TT 3,2 seg særlig fra opphavet. Ny frontspoiler og litt større hekkleppe er alt. Innvendig sitter den eneste viktige nyheten mellom setene, med avleggere i form av vippebrytere på rattet: DSG-girkassen.

 

Bak den tyske betegnelsen "DirektSchaltGetriebe", som betyr noe sånt som direktegiringskasse, skjuler det seg et elektromekanisk mesterverk. Egentlig er det to girkasser som er sammenbygget, med hver sin clutch. Poenget er at det neste giret i rekken ligger inne og bare venter på å bli brukt. Så når du eller automatikken velger det, byttes bare clutch.

 

Det går både silkemykt og lynraskt, uten at kraftflyten blir brutt. Ved rolig pedalbruk er komforten som i en god, tradisjonell automatkasse. Ved fullgass eller heftig nedbremsing kombinert med giring, puttes trinnene i så kvikt at det er en sann fryd. Aldri har undertegnede kjørt et bedre fremdriftskonsept. Her får du fullt opp både i sportspose og komfortsekk.

Motorløft

Og med en lett modifisert versjon av VR6-motoren på 3,2 liter, er fryden fullkommen. I Audis versjon yter den hele 250 hk. Men like imponerende som  hk-antall - og at 0-100 km/t skal gå unna på 6,4 sekunder - er måten det gjøres på.

 

Sekseren er nemlig både silkemyk, har dreiemoment fra bunnen så det holder, og har også en turtallsvillighet og en lydkulisse som løfter gassgleden mot uante TT-høyder. Mye fint kan sies om de gamle turbomotorene, men et par sylindre mangler de.

 

Understellet er heldigvis ikke så knallhardt satt opp som i Golf R32. Her absorberes ujevnhetene fint, med både veigrep og følelsen med underlaget i behold. Dermed er kjøreopplevelsen komplett.

 

Så dersom du fortsatt synes TT-looken er rå, og har 687 000,- liggende parat, trenger du ikke nøle. Audi TT 3,2 DSG er en perle.

 

VI MENNS TESTKAVALKADE 2002

Denne saken ble første gang publisert 14/02 2003, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også