Grom sikkerhetsbil i Formel 1

Denne helga går årets første F1-løp. AMG stiller med helt ferske og ordentlig gromme sikkerhets- og legebiler.

Sikkerhetsbilen som skal brukes i årets F1-løp er en heftig bearbeidet SL 63 AMG.
Sikkerhetsbilen som skal brukes i årets F1-løp er en heftig bearbeidet SL 63 AMG.
Sist oppdatert

Bilder: AMGs F1 Safety Car

Mercedes-Benz´ hustrimmeravdeling AMG har stilt opp med sikkerhets- og legebiler til F1 siden 1996.

På disse tolv årene har de rukket gjennom sju forskjellige safety cars og fem forskjellige medical cars, og nå kommer de med en ny utgave av dem begge.

Skal foran - kjapt
Når sesongens første F1-løp starter i Melbourne i Australia denne helgen, stiller AMG med en SL 63 AMG som sikkerhetsbil og en C 63 AMG som legebil.

Safety car-føreren Bernd Mayländer har som oppgave å komme seg foran F1-feltet og ledsage verdens raskeste førere trygt rundt banen, dersom været, en ulykke eller andre kritiske situasjoner tilsier det.

Alle nyhetene fra bilmessen i Genève 2008

Bernd Mayländer har tidligere kjørt Formula Ford, Porsche Carrera Cup og DTM, og i 2000 vant han 24-timersløpet på Nürburgring i en Porsche 911 GT3-RS. Han har kjørt Safety car i F1 siden 2000.

I Australia Grand Prix i 2006 var det bare vinneren Fernando Alonso som ledet løpet i flere runder enn Mayländer.

Dette må skje i et visst tempo; kjører han for sakte, får F1-motorene for lite kjøling og får dermed problemer med overoppheting, samtidig som bremser og dekk blir for kalde til å fungere slik de skal.

Heftig maskin
Den nye SL 63 AMG-sikkerhetsbilen er basert på den ansiktsløftede SL AMG-en som nettopp ble presentert for publikum for første gang. Med 525 hk gjør den 0-100 km/t på 4,6 sekunder.

AMG lover at lyden, som kommer gjennom et enda åpnere eksosanlegg enn det standardbilen har, skal bli godt hørbar når vi får se den på TV.

De ekstra lette 19-tommerne fra AMGs mest kostbare hyller er skodd med Bridgestone-dekk i 255/35- og 285/30-størrelse. Felgene er designet for å sende ekstra mye kjølende luft inn mot bremsene.

Bremsene er heller ikke av den billige typen: komposittskivene måler 390 x 36 millimeter foran og 360 x 26 millimeter bak, og klemmes av henholdsvis seks- og firestemplede kalippere.

Ribbet og rendyrket
Sammenlignet med en "standardutgave" av SL 63 AMG, er denne 220 kg lettere - på tross av større bremser, ekstra lys- og kommunikasjonsutstyr og bedre kjøling.

Dette har de blant annet fått til ved å kaste ut en del komfortelementer, byttet ut panseret, forskjermene, hele front- og hekkseksjonene og bakluka med karbonfiberforsterket plast.

Siden den alltid skal kjøres med taket på, har de kastet ut alle mekaniske og hydrauliske komponenter som har med dette å gjøre. Støyisolasjon er jo heller ikke så viktig her - bort med det også. Resultatet er at de 525 hestekreftene har 1750 kg å dra på.

Racingarbeidsplass
Interiøret er naturligvis preget av motorsport - og det faktum at det som ikke trengs i bilen er fjernet.

Bernd Mayländer og copiloten sitter i hvert sitt AMG-bøttesete, godt fastholdt av firepunktsseler. Det meste er dekket av karbonfiber, mens svart skinn og aluminium også bidrar til å gjøre arbeidsplassen både lett og hyggelig.

Rattet er flatklemt i bunn, og på midtkonsollen har bilen et par skjermer som viser det som skjer på banen. I tillegg har den naturligvis toveisradio, så de i sikkerhetsbilen hele tiden kan ha kontakt med løpsledelsen.

Et veltebur er også på plass, både for å øke sikkerheten til Mayländer og copiloten og for å gjøre bilen stivere og mer stabil.

Godt synlig
Bortsett fra det selvsagte - takbøylen med lys, og F1-logoene på bilen - skiller sikkerhetsbilen seg visuelt fra produksjonsmodellene med en ny frontfanger med større luftinntak. Dessuten er diffuseren i støtfangeren bak modifisert. Den har fått integrert en ekstra kjølefunksjon for differensialen i bakakselen. Hvite LED-dioder i alle lampene blinker konstant når bilen kjører, og Safety Car-skiltet bak er opplyst av 672 LED-lamper så den skal være godt synlig uansett vær og lysforhold.

Lørdag kan du lese om den nye, heftige legebilen i F1 her på www.vimenn.no - den er heller ikke akkurat noen vanlig sykebil.

Denne saken ble første gang publisert 13/03 2008, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også