Grom Mini

Neste år tar de i bruk nye biler i Mini Challenge. Nå får vi se hvordan racerbilene blir, og vi krysser fingrene for at det kommer noe lignende med skilter på snart.

Løps-Minien har fått et tøft utseende, og 210 hk setter fin fart på den.
Løps-Minien har fått et tøft utseende, og 210 hk setter fin fart på den.
Sist oppdatert

Mini Challenge er blitt en populær racingserie i løpet av de fire årene den har eksistert. De fleste løpene går i Tyskland, Østerrike, Belgia og Nederland, men også andre land har sine serier der de identiske, fabrikkbygde bilene brukes. Neste år skal Mini Challenge intensiveres ytterligere, og startfeltet skal fylles av en ny, tøffere og raskere Mini-variant . Den er utviklet i samarbeid med legendariske John Cooper Works, som BMW/Mini jo eier merkenavnet til.

Kvikkere og raskere
Turbomotoren i løps-Minien - som er basert på en Cooper S - er trimmet til 210 hk og 260 Nm, og ved overboost har den 280 Nm. Bilen er 30 kg lettere enn årets modell, og veier 1150 kg uten fører. Aerodynamikken er forbedret for bedre oppførsel i høy hastighet, og understellet er også oppdatert.

Bilder: Mini John Cooper Works Challenge 2008
Frankfurt 2007 - Alle nyhetene

Bilen gjør 0-100-sprinten på 6,1 sekunder, og med de nye sportsbremsene skal den gjøre 100-0 km/t på 3,1 sekunder - eller 31 meter, om du vil. Toppfarten er 240 km/t. Og kjøreegenskapene hjelpes av en diffbrems med sperrefunksjon; det skal gå an å kjøre mye raskere i sving med den nye løps-Mini´enn enn dagens. Og den skal også være morsommere for føreren.

Barsk
Utseendet er også tøft. Det er basert på John Cooper Works-stylingsettet, men modifisert for å bli enda heftigere - og for å gi ekstra kjøling og enda bedre aerodynamiske egenskaper. Frontfangeren fôrer motoren med mye luft, diffuseren bak skal forbedre luftstrømmene, og den justerbare hekkvingen bidrar til å gi økt marktrykk. Spesielle Borbet-17-tommere er også utviklet for løpsbilene.

Bilene har naturligvis også det de skal ha av sikkerhetsutstyr; de leveres blant annet med bur, en Recaro-racingstol med sekspunktssele, automatisk brannslukningssystem og nakke- og hodebeskyttelsen HANS.

Flere som vil ha?
Mini Challenge-bilene er for øvrig tilgjengelige for andre enn de som skal kjøre Mini Challenge-cup også; private får den for snaue 50 000 euro, eller litt over 400 000 kroner.

Vi krysser fingrene for at Mini snart vil lage en ny Works-variant for gatebruk, slik de gjorde med den forrige, nye Minien. Vi ser gjerne at den får dette stylingsettet, og 210 hk høres også veldig hyggelig ut.

Denne saken ble første gang publisert 22/08 2007, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også