Grenseløst eksklusiv

En Maybach er noe av det mest påkostede og eksklusive du kan kjøre. Nå viser de fram en delvis åpen Landaulet-variant, i tradisjonell stil.

Dersom Landaulet blir satt i produksjon, noe vi finner svært sannsynlig, er det vel i slike omgivelser den vil havne.
Dersom Landaulet blir satt i produksjon, noe vi finner svært sannsynlig, er det vel i slike omgivelser den vil havne. Foto: press foto, do not use for advertising purposes
Sist oppdatert

Bilder: Maybach Landaulet Study

Daimler-eide Maybach er noe av det flotteste, mest påkostede og mest eksklusive man kan kjøre rundt i. I denne klassen er det stort sett bare Rolls-Royce og Bentley som har noe å stille opp med.

Maybach leveres i lang eller veldig lang versjon - nærmere bestemt den 5,7 meter lange 57, eller 62 som er enda 43 centimeter lengre. Begge er særdeles påkostede, de drives av en 550-hesters, 5,5 liter stor V12, og den i utgangspunktet 2,7 tonn tunge 57 gjør 0-100-sprinten på 5,2 sekunder.

Enorm - og enormt sprek
Begge variantene leveres i tillegg i sprekere og mer sporty S-varianter (S betyr forresten her Special, ikke Sport), der AMG har satt inn den seks liter store og 612 hk sterke V12´en sin. Her gjør den lange, 2855 kg tunge 62 S´en 0-100 på heftige 5,2 sekunder. 200 km/t nås etter 16,2 sekunder. I tillegg kan selvsagt alle variantene personifiseres til det ekstreme.

Maybach er et eldgammelt luksusbilmerke - grunnlagt i 1909 - som Mercedes-Benz reinkarnerte med å vise fram det første nye konseptet i 1997. Noen av gamle dagers Maybach-modeller kunne leveres i Landaulete-variant. Dette er en slags halv-cab der den fremre delen av taket - altså over føreren - er fast, mens den bakre delen, over passasjerene, er nedfellbar.

Tradisjonen tro
Nå viser Maybach fram en Landaulete-studie basert på en 62 S. I det to svært avanserte lenestolene kan du dermed nyte opplevelsen å kjøre åpent, mens du blir befordret av gårde av en sjåfør. Dermed kan dette - dersom Maybach bestemmer seg for å bygge flere eksemplarer av "studien" - bli verdens mest påkostede, sprekeste, mest eksklusive og mest komfortable cab.

For å beholde den strukturelle stivheten og sikkerheten i karosseriet, er dørene og sidene av bilen forsterket. Det er interessant å se at Maybach har valgt å beholde den tradisjonelle stilen på det nedfellbare taket: i stedet for moderne tiders sammenleggbare, faste tak som forsvinner ned i bagasjerommet, har den et svart stofftak som legges ned eller åpnes på 16 sekunder ved hjelp av elektrohydrauliske motorer. Når det er nedfelt, legges det - sammen med glass-bakruta - pent oppå hyllen bak lenestol-baksetene. Og så kan sjåføren dekke det til med et formsydd skinnetui.

Svart-hvitt
Maybach har også gått enda et skritt lengre med å skille føreren fra passasjerene. Dekoren i førerkabinen er i eksklusiv, svart pianofinish, og setene og alle andre overflater er svarte. Bak er alt hvitt; både setene, velur-gulvmattene og taktrekket, mens detaljer i svart pianolakkfinish eller svart granitt med gulldetaljer i liver opp det hele.

Dette blir en perfekt bil for paradekjøring også, både i offisiell regi, og i mer private tilstelninger, for eksempel når du skal vise deg fram på strandpromenaden i Monte Carlo.

Denne saken ble første gang publisert 06/11 2007, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også