PRØVEKJØRT: ”VERDENSREKORDBIL”

GLEM HØNENE, OLE

Ole Ringstad lurer på om han skal satse på høner eller raske biler. Etter å ha kjørt byggenummer 1 er vi ikke i tvil. Sats på bil og glem hønene.

Sist oppdatert

Også innvendig ser Ole Ringstads Opel Omega fra 1993 ut som en Opel Omega fra 1993, med unntak av en liten dataskjerm som ser ut som om den er stjålet fra en ny Scania. Men dataskjermer er nå én ting; noe ganske annet er en clutch som ved første møte kjennes mest som en granittblokk. En betydelig justering av setene i forhold til Ole Ringstads positur, og realisering av det faktum at lårmuskulaturen er den sterkeste vi har, hjelper noe.

 

- Det beste er å ta den i gang på tomgang, forklarer hønseoppdretteren som også er Norges fremste ekspert på automatgirkasser og, viser det seg, en meget slepen kreatør av superbiler. Saken er nemlig den at hvis du, det vil egentlig si jeg, gir bitte lite grann gass, så går motoren rundt med 3000 i minuttet, noe som tilsvarer 50 km/t. Da skal du ha litt plass, for den lille bevegelsen tar ca. 1 sekund. På det sekundet rekker man å samle opp et pent antall fulle handlevogner m/følge. En betydelig ulempe når man skal manøvrere på parkeringsplasser med motoren i hastigheter under tomgang, er at da virker ikke servostyringen. Og jeg kan forsikre at 245/40-18 under en bil som veier 1721 kg uten servo er tungt. Bæltungt.

380 km/t

Så etter å ha kvalt motoren en gang, finner den skjelvende lårmuskulaturen det riktige punktet på clutchen, og vi ruller rolig i gang. Et bitte lite trykk på gassen - og jeg er glad jeg er kommet ut av parkeringsplassen. Raskt over i annet, nok et lite trykk på gassen, og vi har nådd lovlig norsk marsjhastighet. 80 km/t. Så er det bare å gire opp, og ikke røre gassen. Jeg finner sjette, legger speedometernålen på 80, og ser på turtelleren. Virker den ikke? Jo, den er så vidt krabbet over null, og har lagt seg på så vidt over 1000 o/min. Motoren gir maksimal effekt ved 7200. 80 km/t ganger 7? Nei da, den går selvsagt ikke i 560 km/t.

 

- Men den skal gjøre 380 når vi gjør verdensrekordforsøket, påpeker hønsefarmeren og automatkasseguruen fra Båstad i indre Østfold.

 

Omegaen (mann med hatt-bil, men med fine aerodynamiske egenskaper, ifølge Ole) er utstyrt med en 4-liters V8'er fra Lexus, som igjen er utstyrt med en sentrifugalkompressor. 895 hk og 930 Nm. Den spiser AMG'er til frokost.

Viper-kasse

Den største forandringen som er gjort siden vi sist inspiserte prosjektet, er at Ole har måttet gi opp å bruke automatkasse.

 

- Siden vi lever av å reparere automatkasser, ville vi jo helst ha brukt automatkasse, men det går ikke. Lexus-kassa er fin, den, men vi klarte ikke å få den presis nok. Vi laget ny elektronisk styring, men måtte innse at en manuell kasse var den eneste brukbare løsningen, forklarer Ole.

 

Så han anskaffet en Borg Warner T 56. Det er den samme som sitter i Chrysler Viper og Corvette C 6. De tåler som kjent en del. Men også denne er modifisert i henhold til herr Ringstads krav til en verdensrekordbil. Utvekslingene på 5. og 6., som begge er overgir, er litt mindre overgir i Omegaen. Sjette er normalt giret 0,50 til 1. Her er den på 0,69 til 1.

 

Selv om prosjektet er kommet svært langt, er det fortsatt ting som må gjøres.

 

- Jeg har bestilt et komplett sett med fjærer og støtdempere fra Øhlin. Det som sitter her nå er HR-fjærer og Bilstein-dempere, men det blir ikke fast nok.

 

Og motorstyringen er ennå ikke polert ferdig. Det er forresten her dataskjermen nevnt innledningsvis kommer inn i bildet.

 

- Jeg har motorstyringen på en PC i bagasjerommet, forklarer Ole. - Det ligger et tastatur i hanskerommet.

Guinness neste

Til å stoppe dette, har Ole montert et komplett bremseanlegg fra Audi RS 6, med åtte-stemplers Brembo-kalipere foran.

 

Og registreringsskiltet er ikke falskt. Ole har ført en fruktbar dialog med trafikkstasjonen i Mysen helt siden før prosjektet ble startet for alvor. Ombyggingen er godkjent av Statens vegvesen, og samme dag som Vi Menn Bil fikk prøvekjøre bilen, hadde den gått gjennom EU-kontrollen. Uten mangler.

 

Det eneste som mangler nå er verdensrekorden for 4-dørs personbiler. Men Ole Ringstad arbeider med saken. Og hvis det blir gjort med den samme grundigheten som ligger bak utviklingen av bilen, spår vi at det ikke er lenge før den Østfold-registrerte 12 år gamle Omegaen er innlemmet i Guinness' rekordbok.

 

Så det er bare å pensjonere hønene.

 

[email protected]

 

Denne saken ble første gang publisert 17/11 2005, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også