MC-HJØRNET

FRANSK FORVANDLING

Har du 500 000–600 000 kroner til overs og stort behov for å skille deg ut? Da kan du klikke deg inn på lazareth.com.Tekst: Jon A. Lystad

40d5790d44242.jpg
40d5790d44242.jpg
Sist oppdatert
Klikk for å se større bilde i nytt vindu

MAKSIMAL V-MAX: Yamaha V-Max er blitt et yndet ombyggings-

objekt, hvilket har resultert i mye sært. Etter vår mening tar

likevel Lazareth kaka. Dette er maksimal utnyttelse av V-Max-

konseptet, spør du oss

Når det gjelder heftig MC-ombygging, er det nemlig få som utviser større kreativitet enn det lille, franske firmaet.

 

Faktisk er det ikke bare outrerte motorsykler som kreeres i lokalene ved byen Annecy, like ved den sveitsiske grensen. Ludovic Lazareth, innehaveren, tryller fram oppsiktsvekkende spesialiteter både med to og fire hjul.

 

Selv om han får til salt på maten ved å utstyre standardmotorsykler med nye og mer avanserte chassiskomponenter, benyttes "fritiden" til kreativ omgang med sveiseapparat og dreiebenk i den hensikt å skape noe spesielt.

 

Og resultatene vekker oppsikt. Selv om de ikke er beregnet for salg, er det nærmest blitt vanlig at noen er frempå og vil kjøpe - hver gang Lazareth viser fram noe nytt. Da han for et par år siden laget en kjørbar utgave av Suzukis konseptmodell "B-King", resulterte det i flere bestillinger. Mens Suzuki fremdeles teller på knappene om de skal sette B-King i produksjon, har Lazareth levert 10 stykker...

 

Om etterspørselen etter den nye V-Max'en blir like stor, er derimot tvilsomt. Rundt en halv million forlanges for den mildt sagt outrerte muskelsykkelen. Men da får du også et kjøretøy som gir deg mer oppmerksomhet enn du noensinne har drømt om.

 

Klikk for å se større bilde i nytt vindu

FORNYET: Lazareth håper at det finnes Wild Star-eiere som har

lyst på en aldri så liten fornyelse. Dette er altså en Wild Star

i MT-01-innpakning - signert Lazareth.

Nå er det kanskje litt feil å kalle den V-Max: Det er nemlig bare V4-motoren og de feikede luftinntakene som stammer fra originalen. Resten er håndlaget av Lazareth. Uansett fremstår den franskproduserte Max'en som noe av det mest avanserte som kan registreres med to hjul og motor. Har du lyst og råd, lager sikkert Lazareth en til deg.

 

Da Yamaha for et par år siden presenterte sitt MT-01-konsept, ble de nedrent av entusiaster som ville ha. Siden da har ryktene om en kommersiell produksjon florert - uten at det er blitt noe av.

 

Imidlertid har Lazareth kommet entusiastene i møte. Med basis i Yamahas 1602-kubikks Wild Star-motor har han laget sin egen MT-utgave. Av praktiske årsaker har han riktignok valgt å gjøre visse chassismessige kompromisser, men det har knapt gått ut over det estetiske resultatet. Snarere tvert imot.

 

Skulle du være interessert i en MT-01, er det en fordel om du stiller med en original Wild Star og gir Lazareth frie tøyler. Etterpå er den ikke til å kjenne igjen...

 

 

Denne saken ble første gang publisert 20/06 2004, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også