Forsmak på CRX

Honda CRX, den lille, rimelige og morsomme sportscoupéen bygd på Civic-teknikk, kan være på vei. Honda skal nemlig vise fram et snertent konsept i samme tankegang.

Innvendig finner vi et førerorientert miljø, og det er rent og ryddig. Kanskje litt vel outrert med tanke på serieproduksjon, men det er jo ikke akkurat uvanlig i en konseptbil.
Innvendig finner vi et førerorientert miljø, og det er rent og ryddig. Kanskje litt vel outrert med tanke på serieproduksjon, men det er jo ikke akkurat uvanlig i en konseptbil. Foto: Horiguchi Photograph Inc.,03
Sist oppdatert

Bilder: Honda CR-Z

Honda CRX er en morsom bil, i hvertfall i riktig utgave. Bilen, som kom i første utgave i 1984, er en kompakt, lett bil bygd på Civic-basis, men med tøffere skall og mer sportslige kjøreegenskaper. Produksjonen av etterfølgeren, targamodellen Del Sol, ble stoppet i 1997. Etter den tid har Honda manglet en liten, rimelig og sportslig modell.

Lett og morsom
Nå skal Honda imidlertid presentere et nytt konsept, bygd etter samme tankegang som den første CRX´en. CR-Z, som konseptet kalles, skal være en lett hybrid-sportsbil som er morsom uten å sette særlige miljøspor etter seg.

Utseendet er markant, både foran og bak. Men vi finner også visse hint fra Civic i linjene - bare tatt enda lenger, og i en enda tøffere retning. Det er flust av snasne detaljer; sidespeilene er mildt sagt spesielle, bilen har barske LED-lys både foran og bak, og to midtplasserte eksosutblås i hekken gjør også sitt for en sportslig image.

Klar for veien?
Teknikken sies det ikke noe om, men om den - som forgjengerne - er basert på Civic, har de jo allerede en hybridlinje klar for bilen. Og de har en pen rekke med forbrenningsmotorer, ikke minst den hyggelige Civic Type R-motoren kan være morsom i en liten coupé.

Innvendig er den litt lenger unna produksjonsbåndet. Men det er sporty, det er tøft, og samtidig enkelt og ryddig. Bortsett fra interiøret og noen små detaljer, ser 2+2-seteren ganske så produksjonsklar, spør du oss.

Vi takker i hvertfall ikke nei til en artig, liten og rimelig bil som i tillegg skal være miljøvennlig.

Denne saken ble første gang publisert 15/10 2007, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også