AC SCHNITZER ACS6 SPORT:

FOREDLET M6

AC Schnitzer har nå fikset litt på M6, til glede for dem som synes den er for kjedelig i utgagnspunktet.

43d92330b6019.jpg
43d92330b6019.jpg
Sist oppdatert
img
img
img
img
For en tid tilbake hadde undertegnede gleden av å kjøre en AC Schnitzer-bearbeidet 535d. Og opplevelsen sitter fortsatt godt i minnet; selv om motoren var beholdt i original form, var understellsoppgraderingene, stylingsettet, hjulsettet og ikke minst den totale opplevelsen av bilens egenskaper og finish rett og slett overveldende.

M6 i sportsdrakt

Den tyske tunerens totalpakke til 5-serie kalles ACS5, og de kom også med full pakke til dundermaskinen M5 - da heter den ACS5 Sport.

Og nå har de lagt vantene på den fantastiske BMW M6, og gitt den navnet AC Schnitzer ACS6 Sport.

Urørt motor

Som på ACS5 Sport, er den fem liter store V10-motoren urørt. 507 hestekrefter er nå engang imponerende mye. Tunerens sportseksosanlegg frigjør kanskje noen hester ekstra, men det viktigste er nok at det slipper gjennom mer godlyd. Økt gassrespons skal også være en hyggelig bivirkning, og så ser jo de fire grove eksosutblåsene kraftfulle ut.

Lavere og stivere

AC Schnitzers neste skritt var å ta M6s kjøreegenskaper enda et hakk videre. Nye fjærer senker den 25 millimeter (og legger dermed gravitasjonssentrumet nærmere bakken).

I tillegg har de satt på en aluminiums-tårnavstiver foran, og kraftigere krengningshemmere foran og bak. Dette skal i følge tuneren gi mulighet for høyere svinghastigheter, og bidra til økt sikkerhet gjennom en mer forutsigbar bil.

Tofargede 20-tommere

Nye hjul hører selvsagt også til. AC Schnitzer leverer forskjellige pakker i størrelser fra 19 til 21 tommer. I tillegg selger de gjerne sin store stolthet: en tofarget felg som er delvis blankpolert og delvis lakkert. Sistnevnte leveres i 20-tommers størrelse (med ni tommer brede felger foran og ti tommer brede bak), dekket med 245/35-dekk foran og 285/30-dekk bak.

Utseendet har også fått en runde hos tyskerne. De har tatt med seg de fleste elementene fra ACS5 Sport videre; foran har bilen fått splittere i karbonfiber og en åpen, forkrommet grill. Bak finner vi en hekkvinge og en karbon-diffuser, og disse aerodynamikk-bitene skal bidra til økt stabilitet i høy fart.

Karbon og alu

Innvendig frisker de opp M6´en med en lang rekke karbonbiter, et treeiket sportsratt i gripevennlig skinn er tilgjengelig, velur-gulvmatter er nok fint i sølete vær, og selvsagt leverer de også pedalsett, fotstøtte og håndbrekk-håndtak i aluminium.

i-Drive-pynt

Og ikke minst: i-Drive-kontrolleren (du veit, den runde dingsen du skal prøve å styre alle tenkelige og utenkelige innstillinger i bilen med) kan byttes ut med en i samme stil som bilens felger.

Mer på www.ac-schnitzer.de.

 

[email protected]

 

Denne saken ble første gang publisert 26/01 2006, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også