PRØVEKJØRT: PORSCHE CAYENNE V6

FOLKEVOGN-PORSCHE’N ER TILBAKE

Porsche har funnet behov for en rimeligere og mer folkelig Cayenne-variant. SUV’en får en 3,2-liters V6 fra Volkswagen, og selges for halve prisen av Cayenne Turbo.

Sist oppdatert

Blir en Cayenne med en mindre VW-motor bare en halv Porsche? Her sitter jeg i V6-utgaven, og frossen, finsk natur fyker forbi langs skogsveiene, har jeg allerede svaret klart på det spørsmålet. Enkelt og greit er det også: Nei!

Helt siden tidenes morgen, i hvert fall siden de første Porsche-modellene kom, har det forretningsmessig og slektsmessig vært svært tette bånd mellom Volkswagen og Porsche. Og nå får den kontroversielle Cayenne altså enda mer av folkevogn-anene.

Porsche Cayenne er kostbar, også i land uten våre ekstraordinære bilavgifter. Så kostbar er den at Porsche mener det er behov for en rimeligere og mer folkelig Cayenne. For andre produsenter ville kanskje en dieselmotor vært løsningen, men både Porsches kultur og det faktum at en dieselmotor er lite ettertraktet i USA, det viktigste markedet for Cayenne, gjør at en bensinmotor var eneste veien å gå. Og siden Cayenne har felles grunnkonstruksjon med VW Touareg, falt det naturlig å hente over den 3,2 liter store V6-motoren fra denne.

V6'en byr på nok krefter, også i Porsche-målestokk.

Motoren har riktignok fått en omgang hos Porsches ingeniører, og den kommer ut igjen med både mekaniske og elektroniske endringer. Resultatet er at Touareg-maskinens 220 hk har fått selskap av ytterligere 30, og dreiemomentet har fått en noe høyere og mye bredere kurve. For å utnytte motorens egenskaper på best mulig måte, er en ny, manuell sekstrinnskasse - som også kan fås i den V8-motoriserte Cayenne S-versjonen - på plass. Den sekstrinns Tiptronic S-girkassen kan også fås mot tillegg i prisen.

Offroad-pakke

Cayenne V6 er utstyrt som de andre Cayenne-modellene, med det utstyret som forventes av en offroader. Det avanserte 4x4-systemet har høy- og lavgirserie, og automatisk fordeling av opptil 100 prosent av drivkreftene foran eller bak.

Porsches eget stabilitetskontrollsystem er på plass for å nøytralisere over- og understyring, og bilen kommer også med det nye PDOA-systemet - Porsche Drive-Off Assistant. Dette er en automatisk parkeringsbrems som skal agere som en tredje fot på parkbrems-pedalen, og dermed forenkle bakkestart ved gradvis å løse ut bremsene.

De med sterke offroad-ambisjoner kan også få V6-utgaven med en "Advanced Offroad Technology"-pakke, med beskyttelse av karosseri og drivverk, hydraulisk avtakbare stabilisatorstag og ikke minst diffsperre i bakakselen. Også Turbo-modellens luftfjæring, med 11,5 centimeter å velge mellom fra høyeste til laveste stilling, er det mulig å kjøpe til.

Interiøret er uforandret fra de V8-motoriserte versjonene. Instrumentpanelets runde, overlappende skiver er pleie for øyet. Det samme gjelder midtkonsollen med brytere konsentrert rundt "infotainment-skjermen", omgitt av lær, treverk og mørk plast. Eksklusivt, ryddig og vakkert er stikkordene.

Den SUV-typiske høye og oppreiste sittestillingen preger også Cayenne, og selv om de store A-stolpene kan være i veien, har man et godt overblikk over bilen og omgivelsene.

Nok motor?

Med en gang hjulene begynner å rulle, kjenner man forskjellen fra de mye sterkere Cayenne-søsknene. V6-versjonen veier hele 150 kg mindre enn de andre, og det har resultert i lettere styring.

Men selv om den er lettere, har den ikke mistet noe av den styrefølelsen man forventer i en Porsche. Det er masser av informative tilbakemeldinger til føreren, med stor stabilitet når man vrenger inn og ut av svinger.

Cayennes vekt tatt i betraktning, drar V6'en villig gjennom de seks girene. Turtallsvillig er den, men den brede dreiemomentkurven gir gode krefter tilgjengelig uten å kreve hyppige girskift. Motoren kan nesten minne om en diesel i karakter, med vekt på de positive sidene. Girkassen i seg selv er lettsjaltet og flott, mer personbilaktig enn det som er vanlig i store, manuelt girede SUV'er.

V6-Cayennen tar naturlig nok ikke pusten fra deg på samme måte som de kraftigere variantene, men den er overhodet ikke treg. Porsches akselerasjons- og toppfartstall føles ikke overdrevet, men etter en kortere prøvekjøring i det isdekkede Nord-Finland føles de oppgitte forbrukstallene med 1,32 l/mil ved blandet kjøring som vel optimistiske.

Ut fra vår prøvekjøring på de frosne skogsbilveiene har Cayenne V6 et fast, men likevel komfortabelt oppsett. På tross av det høye tyngdepunktet har man god kontroll over bilen, og kombinert med de støttende og velformede frontsetene gir den både fører og passasjerer en behagelig fremfart.

De glatte veiene ga også en god demonstrasjon av Cayennes elektroniske hjelpemidler, som rydder opp uten å ødelegge for kjøreopplevelsen.

Den nye "Cayenne Light" har det udefinerbare som gjør en Porsche til en Porsche. Her i landet koster den 890 000 kroner i basisversjon. "Søstermodellen" Touareg V6 starter til sammenlikning på 747 000 kroner, mens Cayenne S og Turbo krever henholdsvis 1 290 000 og 1 690 000 kroner fra kontoen din.

[email protected]

Tekniske data: Porsche Cayenne V6

Motor: V6

Slagvolum: 3189 ccm

Effekt: 250hk - 6000 o/min

Dreiemoment: 310 Nm - 2500-5500 o/min

Dekkdimensjon: 255/55 R18

Vekt: 2225 kg

Forbruk, EU-mix: 1,32 l/mil

0-100 km/t: 9,1 sekunder

Toppfart: 214 km/t

Pris: 890 000 kroner

Denne saken ble første gang publisert 12/03 2004, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også