Flottere på det meste

Renault viser fram den nye Laguna. Den blir en finere, bedre utstyrt og mer gjennomført bil.

Den nye Laguna har fått en penere og mer synlig design enn den utgående modellen.
Den nye Laguna har fått en penere og mer synlig design enn den utgående modellen.
Sist oppdatert

Renault Laguna kjemper i et ordentlig tøft segment, der dagens storselgere Volkswagen Passat og Toyota Avensis i disse dager får sterk konkurranse fra den nye Ford Mondeo.

Se bildene - Renault Laguna

Mer godfølelse
Tredje generasjon Laguna, som lanseres som sedan og stasjonsvogn samtidig, skal i følge produsenten være en bil som gir "kjøreglede og ro i sjela". Utseendet er elegant, og mer markant enn det forgjengeren hadde. Størrelsen er om lag den samme, mens finish og opplevd kvalitet skal være langt bedre på den nye Laguna-modellen.

Stasjonsvogna har fått en sterkt skrånende hekk og bakluke, noe som jo gir en mindre kassebilaktig form, men som også stjeler innvendig plass. Bakseteryggene kan legges ned med et knappetrykk, for å gi et helt flatt lastegulv.

Stillere og mer kjøreglad
Interiøret har fått finere linjer og skal gi et mye bedre inntrykk enn den utgående modellen. Nye og mykere materialer, større omtanke til ergonomien og mer utstyr er noe av det som skal gjøre Laguna til et hyggelig sted å være. Den skal også være svært stillegående, både hva vindstøy, veistøy og motorlyd angår. Renault har også gitt den et heftigere airconditionanlegg, så bilen blir fortere kald inni når startes opp på en varm dag.

Bilen skal også være mer kjøreglad enn tidligere, med god styrefølelse og lite krengning i svinger, samtidig som understellsoppsettet skal gi en komfortabel kjøretur. På tross av mer utstyr og enda høyere sikkerhetsnivå, har Renault faktisk klart å redusere vekten på den nye Laguna med rundt femten kilo i forhold til forgjengeren.

Sikker og sprek
Blant alle elementene som har med sikkerhet å gjøre, kan vi nevne at Renaults ingeniører har gjort mye for å redusere bremselengden til bilen, den har naturligvis nyeste generasjon ABS og ESP, og en drøss med airbags. Spesielt sidekollisjonsputene er forbedret, med flere elektroniske sensorer som styrer disse.

Den nye Laguna får til å begynne med en nyutviklet toliter på 145 hk eller en 170-hesters, turbomatet toliter om du vil ha bensin på tanken. Dieselalternativene er en 1,5-liter på 110 hk, eller en toliter med enten 130, 150 eller 175 hk. Renault lover lave driftskostnader, både hva forbruk og service angår, spesielt om du velger diesel. De har også tenkt på miljøet i selve byggeprosessen, så Laguna framstår som et hyggelig miljøvalg.

Denne saken ble første gang publisert 05/06 2007, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også