VI MENN OFFROAD 2003 – EN SUKSESS

FIREHJULINGER I FRI DRESSUR

24 tremannslag i aksjon – med 6500 dekar å boltre seg på. Vi Menn Offroad 2003 fant sted på Rena første helgen i oktober, og ble en eneste lang suksess fra fredag til søndag.

Sist oppdatert

En av øvelsene: Trille bilhjul raskest mulig.

Etter svært vellykte arrangement tre år på rad, er Vi Menn Offroad i ferd med å bli et begrep. Det 6500 dekar store området nord for Rena er blitt en tumleplass for alle offroad-entusiaster.

 

Det begynte i det små, men er nå blitt så populært at mange av bilimportørene er blitt involvert. Selv om man ikke stiller med egen bil, er det derfor fullt mulig å være med.

 

Leverandørene kom med tre biler hver, og alle var til nærmest fri benyttelse. I år var det faktisk flere som ville delta enn det var biler til.

 

Det resulterte i at 12 lag  - med tre deltakere i hvert team - kjørte med egne biler, mens 12 lag benyttet importørenes biler i kampen om poengene.

 

Løypene var forskjellige, og på noen av stasjonene var konkurransene fysisk knallharde. Jeg lover deg at de som trillet lastebilhjul rundt løypa, trengte tid på å hente igjen pusten, før de satte seg i bilen og kjørte videre.

 

Fire stokker og fire hjul:
Svensk camping kalles denne øvelsen.

Andre oppgaver var skyting med pil og bue og opptenning av bål med begrensede midler. I "svensk camping" får gutta utlevert fire hjul, fire stokker og litt tau. De blir bedt om å lage et fremkomstmiddel som kan frakte en av deltakerne 100 meter.

 

I år omfattet stevnet også motorsykler med fire hjul, såkalte ATV'er. Det gikk så møkka skvatt, og var et populært stoppested, selv hos damene.

 

Uavhengig fjæring, 660 kubikks maskin, vettet lagt igjen hjemme, og en flott preparert løype Hva mer kan vel hjertet behage?

 

 

Suzuki Grand Vitara hadde fine dager på Rena,
og stortrivdes i ulendt terreng.

Noe fasitsvar på hvem som deltar i Vi Menn Offroad finnes ikke, for det er interessen for bilkjøring som står i fokus. I år fikk vi til og med besøk av et nygift par fra Bergen. Destinasjon for bryllupsreisen ble Vi Menns arrangement "in the middle of Rena".

 

 

Lånebiler

Flere av dem som deltok på Vi Menn Offroad er uten bil som egner seg til formålet. Derfor var bilimportørene invitert hit med biler, og man får nesten frie tøyler til å prøvekjøre i tungt terreng. Det lar seg så å si aldri gjøre under normale omstendigheter.

 

Her var biler fra Mitsubishi, Suzuki, Nissan, Land Rover, Arctic Trucks og Toyota. Nå er likevel ikke prøvekjøringen det viktigste, for hovedgrunnen til at vi er der, er rett og slett å ha det durabelig gøy.

 

Med bilimportørene til stede lar det seg heldigvis gjøre å få kjøre, til tross for at man ikke har budsjett til egen bil.

Egne biler

Noen har denne hobbyen mer i kroppen enn andre. De har som regel sin egen bil, og kunne selvfølgelig ta med seg den. Enkelte har sågar bygd biler som ikke egner seg til annet enn å kjøre i terrenget med, og noen strekker alltid strikken litt lenger enn andre.

 

Og så gikk det galt. Torgrim Diseth og passasjer Lars Ekeberg falt
ned i et stort myrhull med sin Toyota Hi-Lux !

Dan Ove kom i sin gule Land Rover, en tidligere supportbil fra Camel Trophy. Denne kjøpte han etter å ha vært med på å arrangere uttakningen til Camel Trophy i Norge.

 

Søndag tok han med seg noen kvinnelige tilskuere ut på en tur de aldri kommer til å glemme. Helt på egen hånd håndterte han bil og vinsj, mens damene satt i baksetet med haka på brystet, og hjertet i halsen. Hvordan kan det ha seg at noen tiltrekkes så kraftig av et myrhull?

 

Torgrim Diseth var ikke det spor bedre, da han uheldigvis kjørte oppi et av skogens største hull, og ble nok en smule overrasket da bilen sto med rumpa i været. Passasjer Lars Ekeberg tok det enda verre.

 

Den eneste som tok hendelsen med fatning, var bilen, en Toyota Hi-Lux med standard 2,4 D motor. Torgrim følte nok at litt av æren sto på spill, så da bilen var dratt opp igjen, gikk han på med ny giv og mer fart. Det hjalp ikke det heller, for bilen ble hengende på et altfor langt overheng bak.   

ATV - 4-hjuls motorsykler - var også representert.
Her går det så søla skvetter !

Mat og hygge

Et godt måltid smaker enda bedre etter litt fysisk fostring. En gamme, med plass til ca. 100 mennesker var satt opp for å huse sultne sjåfører. Den skulle vise seg å være overflødig, for sidene ble slått opp for å slippe solen inn.

 

Stemningen rundt et langbord hvor det sitter karer og kvinns som kun er ute etter å ha det hyggelig, er formidabel. Skrøner ble tatt like godt imot, bare de var gode nok.

 

Hvorfor noen av gutta ble sittende litt lenger enn andre ved lunsjbordet, kan man bare spekulere i.

 

Mitsubishis representanter følger nøye med og trivdes i
Vi Menns selskap !

Vi Menn piken Silje Syvertsen hadde for anledningen trukket i langbukser, og serverte rundhåndet alle med et stort smil. Hun har for lengst lært veien til mannens hjerte. Den går via magen, eller kanskje det hjelper å stille opp i Vi Menn?

 

Søndag viste hun gutta at det går an å være flott dame den ene dagen, og en gjørmete offroad'er den andre. Damen dro til skogs, og da hun kom tilbake, så hun ut som en fireåring etter hennes første møte verdens største sølepytt.

 

Også Vi Menns Johnny Haglund hadde tatt seg fri fra boklanseringen for å være med til Rena. Johnnys ihuga interesse for å dra med seg bilen overalt, gjorde at han var den naturlige barnevakten.

 

Ungene satt klistret til vinduet i Johnnys Land Rover Defender gjennom hele helgen.

Mulighetenes mann

Olaf Ilsaas har på mange måter gjort Vi Menn Offroad mulig. Han eier det 6500 dekar store området hvor alt foregår nord for Rena. I tre år har han hatt dialog med kommunen for å få tillatelse til å holde denne type arrangement, og nå ser det ut til at han kommer i mål.

 

Olaf drifter firmaet Wolf-Road 4x4, og skal sammen med Land Rover-klubben, Jeep Club Norway, og Offroaders Hedmark, gjøre stedet til verdens nest største tumleplass for offroad'ere. Det eneste distriktet som er større, ligger i West Virginia, ifølge Olaf.

 

Kriteriene for å kjøre i området til Wolf-Road er at man holder seg til allerede oppkjørte løyper. Disse traseene er opprinnelig laget av skogsmaskiner. Totalt er det snakk om fire mil med løyper, i alle vanskelighetsgrader.

 

Sten Kristiansen, Bent Solum, Trygve Corneliussen.

Det er alt fra dårlige traktorveier til ren myr, og selv den mest erfarne sjåfør vil finne store nok utfordringer.

 

Om vinteren kan regionen gjøres tilgjengelig for snøscootere. Dessuten: Her er både bjørn og ulv. Et eksemplar av sistnevnte ble ihjelkjørt uken etter konkurransen.

 

 

 

 

 

Denne saken ble første gang publisert 13/01 2004, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også