NISSAN MICRA 350SR:

FEMITRALLAS ONDE TVILLING

Da vi testet Nissan Micra for et par år siden, var overskriften ”femi-tralle”. Her er femitrallas onde tvilling.

Sist oppdatert

Nissan Micra har en klar kundegruppe: selvstendige, moderne og urbane kvinner. Bilen har helt klart sine gode sider, men noen Vi Menn-bil kan den ikke akkurat beskyldes for å være.

Den britiske Nissan-importøren ville gjøre noe spesielt ut av Micra, til bruk i diverse hyggelige sammenkomster. Resultatet ble den raceriggete, bakhjulsdrevne Micra R med en 265-hesters toliter fra en BTCC-Primera montert i hekken. Denne ble vist til publikum i 2003.

Nå har de tatt den enda et par hakk videre, og resultatet ser vi her: en krysning mellom Micra og Nissan 350Z!

310 hk på bakhjula

Nissan 350Z er en nydelig bil - både å se på og å kjøre. Og den 3,5 liter store V6´en med 280 hk er en skikkelig flott maskin.

Nissans tuningavdeling, Nismo, har flikket videre på 350Z-motoren, og nå dytter den ut 310 hk og 363 Nm.

240 km/t

Motoren står langsmontert mellom bakhjulene, og bilen er fortsatt bakhjulsdreven. Med en sekstrinns manuellkasse hentet fra den amerikanske Nissan Altima SE-R - og 1250 kg å dra på - gjør Micra´en 0-100 km/t på under fem sekunder.

Toppfarten skal være 240 km/t. Selv om dette jo er en fullrigget racerbil, så er vi litt skeptisk til tanken på å kjøre en Micra i 240 km/t

Ikke akkurat standard

Under panseret finner du en bensintank og radiator - og noen stag som stiver opp bilen. Baksetet og bagasjerommet er naturligvis fjernet til fordel for V6´en, og interiøret preges nå av to dype racingstoler med fempunktsseler, en haug med instrumenter, brannslukningsapparat, avtakbart racingratt og ikke minst et digert bur.

Understellet består av en blanding av Nissan-hyllevarer (riktignok hentet fra den større Almera) og nye dempere og fjærer. Disse senker bilen med fire centimeter foran og fem centimeter bak - og bakkeklaringen er dermed rundt 10 cm. Men Nissan hevder at ingen tekniske komponenter - som eksosanlegg eller hjuloppheng - ligger nærmere bakken enn på standardbilen.

Bredt!

Et stylingsett hører jo med på en bil som dette, og Nissan har i tillegg lagt skjermene godt ut - i samme stil som på 350Z. De stikker nå 10 centimeter lengre ut på hver side, noe som har gitt plass til både spacere og 18-tommers felger (naturligvis fra 350Z) med 225/25-dekk foran og 245/35-dekk bak.

310 hk i en Micra Her trengs det nok større bremser enn på originalen. Og Nissan har satt på digre Brembo-bremser; 350 millimeter store skiver foran og 330 millimeter store skiver bak klemmes av firestemplede kalipere. Bremsekraftfordelingen kan for øvrig justeres med en bryter under panseret.

- Også til butikken!

Selv om bilen virker heftig, skal den også være brukbar til daglig. Og de har til og med latt lydisolasjonen i coupéen være igjen.

- Vi ville ta en standard gatebil og gjøre den om fra noe lite og søtt til noe alle vil stoppe opp ved og beundre, sier sjefsdesigner Stephane Schwartz. - Og da må den jo være synlig på gata.

- Airbag´er ville gått av

Nissan legger ikke skjul på at den er fast i fisken, men de hevder også at den til og med takler fartsdumper uten å måtte ta spesielle forholdsregler. Men de elektroniske hjelpemidlene som ABS-bremser og elektronisk bremsekraftfordeling er fjernet.

Airbags har den heller ikke; Nissans ingeniører var redd de ville bli provosert til å gå av ved mer ekstrem banekjøring

 

[email protected]

 

Denne saken ble første gang publisert 14/07 2005, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også