Feit BMW

Det er ikke lenge siden Vi Menn Bil var på besøk hos Hamann, og fikk teste en av deres gromme produkter. Nå har de igjen flikket på M6, og resultatet er heftig.

Sist oppdatert

Hamann BMW M6 Edition Race:

Vi har skrevet om tyske Hamann en del ganger. Tuningfirmaet fikser på edle merker som Rolls-Royce, Bentley, Ferrari og Lamborghini, men også på mer dagligdagse biler som BMW og Mini.

SE BILDENE HER

Racinginspirert
Hamann har tidligere levert flere forskjellige utgaver av BMWs vakre 6-serie. Nå har de igjen lagt vantene på M6, og bygget en såkalt race-variant av den. Med dette er BMWs mest potente luksuscoupé omdannet til en kompromissløs sportsbil.

Edition Race står for stylingsettet. Skjønt, stylingsett er vel å underdrive en smule: glassfiber-settet endrer M6´ens front og hekk radikalt, og karosseribreddingen gjør nok at bilen ser litt småheftig ut om den dukker opp i speilet ditt. En vinge på taket og en hekkvinge hører også med - vingene kan også leveres i kevlar, om du vil. Hamann hevder at stylingen er inspirert av DTM-racerbiler, og det hele ser jo litt muskuløst ut.

Mer lyd og nærmere bakken
Utseendet endres også med et nytt eksosanlegg - fire utblås på 90 millimeter i diameter hver ser gromt ut og skal også frigjøre en ganske så fin motorlyd. Lyden fra V10´en i M6 er jo ikke akkurat tam i utgangspunktet&

Et senkesett legger bilen 30 millimeter nærmere asfalten foran og 25 millimeter nærmere bak.

Digre hjul og bremser
Hamanns nye, tredelte og visstnok svært lette felg, som også bærer navnet "Edition Race", er tilgjengelig i 20- og 21-tommers størrelse. Bilen du ser her har 21-tommere skodd med 255/30-dekk foran og 295/25-dekk bak, noe som burde borge for greit veigrep.

Bak felgene skimtes tunerens bremse-oppgraderingssett; 380 x 34 millimeter store ventilerte og slissede skiver foran klemmes av digre og rødlakkerte Hamann-kalippere. Spesielle bremseklosser og stålomspunnede bremseslanger hører også med.

567 hk
Og det kan være greit med de store bremsene. For Hamann har gitt den fantastiske, fem liter store V10´en en hyggelig effektoppgradering. Nye eksosmanifolder, nye katalysatorer, sportseksos, åpent luftfilter og ny motorstyring er på plass. Med dette er 507 hk blitt til 567, og 520 Nm er blitt til 574 Nm. Dermed er bilen kapabel til å nå 320 km/t.

Et par snillere motoroppgraderingssett er også tilgjengelig; det første steget er å fjerne den politisk korrekte 250 km/t-sperra så standardbilen kan nå 300 km/t, det andre er å endre motorstyringen for å gi standardmotoren 30 hk og 15 Nm ekstra.

Full interiør-oppussing
Hamann tar også for seg interiøret i M6´en din. Detaljer som egne gulvmatter, et nytt håndtak til håndbrekket, nye pedaler og et sett med åtte karbonbiter (i farge du selv velger) for å bytte ut noen av standardbilens plater dashbord og dører hører med. Du kan velge mellom to nye skinnratt, med eller uten kevlarinnlegg.

I tillegg forteller tuneren at de selvfølgelig gjør det kunden ønsker; enten det gjelder fullstendig utskiftning av alt skinn i bilen til noe i en annen kvalitet, farge eller med andre sømmer, eller om det gjelder et enormt multimedieanlegg med TV og Playstation.

Mer om Hamann finner du på www.hamann-motorsport.de

Denne saken ble første gang publisert 18/10 2006, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også