Langtest: VW Touran

FAMILIENS BESTE VENN

VW Touran er den viktigste nyheten fra VW på flere år. Særlig i Norge, her denne alt-i-ett biltypen har slått stort an. Vi lot to familier kjøre bilen, for å høre hva kjernepublikummet har å si om saken.

IMG_3f49fa4df36e2.jpg
IMG_3f49fa4df36e2.jpg
Sist oppdatert
img

Familien Elden har stor sans for MPV-konseptet. Kanskje

blir den en slik biltype neste gang.

Familien Elden på Maura litt nord for Gardermoen består av pappa Jan Erik (39), mamma Nina (38) og de to sønnene Erik på snart tolv og Håkon på ti år, samt den irske setteren Waldo.

 

Til daglig finner du Jan Erik bak spakene på en av Braathens Boeing 737, mens Nina passer hus og barn. Bilparken består av en velbrukt Ford Sierra stasjonsvogn, samt en Citroën ZX. Jakten på en nyere bruktbil har nettopp startet, og Jan Erik brenner mest for en to-tre år gammel Audi A6 Avant.

 

- Etter noen dager bak rattet på Touran, er jeg ikke like sikker i min sak lenger, sier Jan Erik.

 

- De første par dagene tenkte jeg: Kjøreglede i en sånn biltype? Nei, det er ikke mulig. Men etter hvert oppdaget jeg at bilen er god og morsom å kjøre. Dessuten likte hele familien å ha en bil som du setter deg inn og ikke ned i.

 

Også plassen og den fleksible innredningen faller i smak:

 

- Jeg trener fotballagene til barna, og selv i forhold til stasjonsvognen min, er det både bedre plass og lettere å laste. Det er også god plass til hundeburet til Waldo.

 

img

- Fin plass for Waldo og hundeburet hans i bagasje-

rommet, mener Håkon og Erik.

En tur til Kongsvinger etter nytt hagemøblement var heller ingen uoverkommelig utfordring. Da var det bare å rydde i de bakre setearrangementene og hive sakene inn, med litt plass til overs.

 

- Jeg liker også måten som tankmåleren beveger seg i sakte kino på, sier Jan Erik. Men jeg ble litt overrasket over at bilen, som kjennes sprek opp til 70 km/t, er såpass treg i forbikjøringer i landeveisfart.

Guttas favoritt

Nina synes også godt om Touran:

 

- Jeg er jo vant til å kjøre litt eldre biler, og da er det klart at dette er en helt annen verden. Deilig med en presis giring og et interiør som virker så ordentlig og solid.

 

- Størrelsen og utformingen av bilen gjør den litt uvant for meg å manøvrere ved parkering. Jeg synes det er litt vanskelig å vite hvor den begynner og hvor den ender, men det er sannsynligvis en tilvenningsaffære.

 

Junioravdelingen hadde ikke hatt noe mot om det dukket opp en Touran i pappas garasje:

 

- Kjempekul bil, sier begge. Alle kompisene synes også at Touranen er tøff. Spesielt setter Erik og Håkon pris på at baksetene er gode å sitte i. Håkon snek seg til og med inn på den bakerste seteraden:

 

- Jeg satt helt fint der, jeg, svarer han på vårt spørsmål om det ikke var litt i trangeste laget.

 

- Er du helt sikker på at Vi Menn må ha bilen tilbake, undrer Erik med et lurt smil...

 

Litt malurt helles likevel i Touran-begeret:

 

img

- MPV er nok ikke en biltype som passer oss, sier

familien Wierød.

- Når det regner og du åpner bildøren, kommer det et lite fossefall inn i for- og bakseter, sier Jan Erik. Som også påpeker at låsene på sikkerhetsbeltene i baksetet har en tendens til å gni mot bakdørene og slite på plasten hvis de ikke puttes bort mellom hver gang. Dessuten føles sportssetene i Comfortline-versjonen litt harde og trange.

 

Likevel har en uke som Touran-familie satt sine spor: Jan Erik skal ut og se på en aktuell bruktbilkandidat. Denne gangen er det ingen A6, men en 2000-modell Opel Zafira som har vakt oppmerksomheten.

 

- Jeg fikk stor sans for biltypen, sier Jan Erik. Spesielt de praktiske aspektene. Men jeg synes det er for dyrt å kjøpe en splitter ny bil, og da er det jo Zafira som er den aktuelle modellen - i alle fall de nærmeste to-tre årene.

Ikke like begeistret

Den andre testfamilien vår er ikke like glad i Touran-konseptet. Morten Wierød (31) er elektroingeniør hos ABB, mens Tone Brandt Wierød (30) jobber som bioingeniør hos Telelab. Men sjefen i Skien-familien er lille Magnus på to år.

 

Til daglig ruller familien rundt i en VW Passat TDI 130 hk stasjonsvogn fra 2001, en bil de er svært fornøyd med.

 

- Kanskje det er derfor vi ikke blir helt venner med MPV-konseptet i Touran, sier Tone.

 

- Jeg kan skjønne det er praktisk hvis du skal flytte på et helt fotballag, men for en familie på tre, passer Passaten bedre. Pr. i dag har ikke vi bruk for variasjonsmulighetene denne modellen tilbyr.

 

img

Ikke noe for Magnus: Hvis pappa Morten setter

førersetet i rett posisjon, blir det trangt når han

skal over i sovemodus.

Morten hører til dem som ikke hadde vett på å slutte å vokse. Hans 195 cm kommer i konflikt med bakseteplassen til Magnus:

 

- Når vi setter barnesetet hans i sovestilling bak meg, må jeg justere setet fram for at han skal få tilstrekkelig plass til beina. Det slipper vi i Passat. Jeg er også litt skuffet over materialvalget på førerplassen, legger han til. I toppversjonen hadde jeg ventet meg mindre svart hardplast.

 

Veiegenskaper og motor får imidlertid bedre skussmål:

 

- Vi kjørte bilen en del på svingete veier, sier Morten. - Der føles den stødig og er fastere i fisken enn vår egen Passat. Og selv om familien Wierød er vant til et mer saftig fraspark fra sin 130 hesters TDI, synes begge at 100 hk'en gjør en grei jobb i Touran.

 

Morten synes bagasjerommet virker mindre enn i Passat, selv om tallenes tale sier noe annet (495 mot 660 liter). Det har muligens noe med utformingen å gjøre, der man i større grad kan stable i høyden i Touran.

 

- Men hvor er da sikkerhetsnettet mellom baksete og bagasjerom, spør Morten betimelig.

 

- Vi er nok ikke på jakt etter bil av denne typen, sier familien Wierød. Ikke synes vi noe særlig om utseendet heller - det blir liksom for firkanta. Men skulle vi ha kjøpt bil i denne klassen, ville Touran vært favoritten.

 

Dermed får Magnus det som han vil:

 

I Passat kan han virkelig strekke på labbene når behovet for en liten lur melder seg...

 

 

 

 

Denne saken ble første gang publisert 25/08 2003, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også