EUROPA CRUISER

Trodde du at amerikanerne var flinkest til å customisere motorsykler? Da må du tro om igjen. Europeerne er nemlig i ferd med å gå amerikanerne i næringen, og de gjør det med stil!

Sist oppdatert
img

SOLHJUL: Bakfelgen på "Black Sun" er en eksakt kopi av

det keltiske solsymbolet. Både felg og øvrige stylingdetal-

jer er designet kun for denne sykkelen. Så var den da også

noe av det mest oppsiktsvekkende som ble vist fram på

Intermot-messen i München sist høst.

Drømmer du om en feit cruiser? Da behøver du i hvert fall ikke gå over bekken etter vann. Selv om amerikanerne i en mannsalder har hatt hevd på å få fram de mest oppsiktsvekkende customkreasjonene, er europeerne i ferd med å sette sitt preg på utviklingen.

 

Dette ble ikke minst bekreftet på Intermot-messen i München sist høst. Under vår vandring i de gigantiske utstillingshallene, ramlet vi over et utall europeiske produsenter som forsøkte å overgå hverandre i cruiserkreativitet. Det var så ekstremt at selv en blasert MC-skribent, som etter hvert har sett det aller meste, ble stående i måpende beundring over noen av fremtoningene.

 

Maskinen som i første rekke påførte oss ukontrollert hakeslepp, var "Black Sun" fra det tyske firmaet Firek's H-D. Den blå kreasjonen, dekorert med hundrevis, for ikke å si tusenvis av hodeskaller, var helt på grensen av det vi vil kalle vulgær.

 

img

FANTOM-PRIS: Er du på jakt etter noe virkelig ekstremt,

men mangler kompetanse og tålmodighet til å bygge selv,

kan du jo satse på en Phantom. Denne sykkelen kan nemlig

kjøpes over disk. Avhengig av hvilken motor du velger,

havner prisen på pluss/minus 400 000 Euro...

Men det å kalle en dønn gjennomført og pedantisk bygd motorsykkel for vulgær, er selvsagt helt feil. Selv om vi ville betakket oss for å bli observert skrevende over et utall skaller, har vi ingen betenkeligheter med å innrømme at vi var dypt imponert. Både når det gjaldt design og detaljutførelse, overgikk den alt vi har sett av cruiserbygg.

 

"Black Sun" skal, ifølge produsenten, symbolisere kampen mellom det gode og det onde. Bakfelgen, som huser et fett 240-dekk, er en eksakt kopi av det keltiske solsymbolet, som altså kalles "black sun". For å vinne kampen mot det onde, er maskinen utstyrt med en kompressormatet Harley-motor.

 

img

TIME CRACK: MMS-cycles fra Ingolstadt i Tyskland, har

spesialisert seg på custombygg med japanske motorer.

"Time Crack" er deres toppmodell, en lekker maskin

som utstråler funksjonell minimalisme.

Her viser vi noe av det gildeste og mest outrerte som for tiden blir kreert i Europa. Er du hekta på slikt materiell, skulle denne samlingen til fulle bekrefte at du ikke trenger å reise til USA for å finne noe diggbart. Billige er de selvsagt ikke, men det er nå en kjensgjerning at det koster å være kar.

Dyrest

Hvis prisen er viktigst, altså høyest mulig pris, er "Phantom" sykkelen for deg. Det tyske firmaet Hollister har nemlig satt i gang en beskjeden produksjon av "Phantom".

 

"Phantom", som ble kåret til "Best Bike" i konkurranse med 6000 andre sykler under fjorårets Daytona Speed Week, leveres med en spesialpreparert V-twin-motor, signert firmaet Rev Tech. Bare motoren koster nærmere 400 000 kroner.

 

img

BLACK SUN: Med kompressormatet Harley-motor og hode-

skalleprydet lakk, skal "Black Sun" symbolisere kampen

mellom det gode og det onde. Bak den oppsiktsvekkende

kreasjonen, står det tyske firmaet Firek's H-D.

opp nærmere 3 millioner kroner. Og det er altså før vårt kjære avgiftsbyråkrati har fått sin "rettmessige" andel. Til tross for motorsykkelverdenens feteste pris, strømmer bestillingene på. Vil du slå om deg med en "Phantom" , må du minst påregne et halvt års leveringstid.

Med japanske motorer

Mens Harley i en årrekke har vært motorleverandør til de mest anerkjente custombyggere, begynner japanerne så smått å gjøre seg bemerket også i dette segmentet.

 

Det er i første rekke Yamahas XV 1600-motor som har fått innpass i det gode selskap. For det første har den kubikken. Dessuten har den en monumental estetikk som ikke blir ødelagt av en stygg radiator.

 

Da Yamaha i sin tid konstruerte XV 1600, var en av målsetningene å få fram en motor som kunne gi status, også utenfor det kommersielle markedet. Med XV-motoren er de i ferd med å høste anerkjennelse hos verdens beste custombyggere.

 

RELATERTE SAKER:

- Cruiserdigg

- Cruisin' USA

- Luksuscruiser og racer attåt

 

 

 

 

Denne saken ble første gang publisert 20/02 2003, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også