AUTO CHINA 2004
ENORM BILSATSNING KINA
Kina er det viktigste bilmarkedet i årene som kommer. På Auto China stiller alle merkene opp, i tillegg til 1600 eksisterende eller kanskje kommende kinesiske bilprodusenter.
Byd ET |
Men Auto China 2004 er også skueplass for de mange kinesiske selskapene som vil bygge biler til eget marked. Med sterk økonomisk vekst, kombinert med svært få biler på det eksisterende markedet, anses nemlig Kina som et svært viktig og lukrativt marked fremover.
Byd F4 |
Det rapporteres at utrolige 1600 bilprodusenter er til stede på Beijing-messen, de aller fleste av disse kommer fra Kina. Skjønt, å bruke ordet bilprodusenter er vel å ta hardt i; flertallet stiller med en idé og en skisse.
Men med et brennende engasjement og håp om investorer ser vi ikke bort ifra at det enorme markedet gir plass til mange nye bilmerker. Så sant det ikke overkjøres av de store internasjonale merkene da, en rekke av disse har allerede bygget eller planlagt produksjonslokaler i Kina.
Byd F6 |
Kinesiske Byd er en av verdens største produsenter av batterier til mobiltelefoner, med kontorer og produksjonsfasiliteter i en rekke land verden over. De eier også en bilfabrikk i Kina, og i Beijing viser de flere konseptbiler.
Crossover-konseptet ET er en slags blanding av Mercedes-Benz A-Klasse og Toyotas Fine-N-konsept fra Tokyo i fjor. Flerbruksbilene F2 og F4 er oppdateringer av Byds eksisterende Flyer-modell, og den nye sedanen F6 byr på størrelse og ytelser midt i mellomklassen.
Hafei Saibao
Harbin Hafei Saibao - Kanskje til Europa? |
Med disse motorene klarer Saibao de europeiske utslippskravene. Bilen skal i tillegg være både krasj-testet og banekjørt i Europa med tanke på introduksjon i vår del av verden. Dette skal etter Hafeis planer være aktuelt allerede i 2006.
Byd F2 |
Denne saken ble første gang publisert 18/06 2004, og sist oppdatert 04/05 2017.