PRØVEKJØRT: TOYOTA COROLLA
ENDELIG NOE FOR OSS
Norges mest solgte bilmodell har aldri vært vår favoritt. Men nå kommer den nå to og et halvt år gamle Corolla i oppgradert versjon, der våre ankepunkter fra tidligere er tatt seriøst. Irriterende detaljer har gjort at vi aldri har følt oss helt komfortable bak rattet. Nå kan det virke som om Toyota har hørt på våre ønsker.
Vår største innvendig mot bilen har til nå vært den krøkkete sittestillingen, som er et resultat av manglende lengdejustering av rattet. Dette er nå standardutstyr, og i kombinasjon med nye og fastere tekstiler i setene sitter vi med ett riktig så godt i bilen.
En lengre sittepute med mer lårstøtte hadde ikke vært å forakte, men vi frydes i hvert fall over at de to foran nå kan velge setevarme uavhengig av hverandre. Det kunne de nemlig ikke tidligere.
Vi har også kritisert Corolla for å være litt kjedelig, relativt gode kjøreegenskaper til tross. Vel, den gir fortsatt ikke hår på brøstet og horn i panna, men med den helt nye 1,4-liters dieselmotoren under panseret får bilen i hvert fall de kreftene den fortjener.
Det høye dreiemomentet er tilgjengelig over et bredt turtallsområde, og i kombinasjon med en gjennomtenkt girutveksling oppleves bilen både som sterk og kvikk. I praksis føles den kjappere enn med 1,6-liters bensinmotor, og motorens karakter gjør den samtidig mer komfortabel. Det hyggelige forbruket er også en bonus.
Utvendig har Corolla fått et frontparti mer likt de øvrige Toyota-modellene, og med noen små endringer i hekken i tillegg ser den nå mer moderne ut. Åtte kollisjonsputer er nå på plass, og klimaanlegg og mulighet for å koble ut passasjer-airbag'en er standardutstyr.
Men antispinn og -skrens skal visst fortsatt være forbeholdt dem som er villige til å bruke mer penger - det er tilgjengelig med alle motorer, men du må oppgradere til Sol-utgave for å få dette viktige sikkerhetsutstyret.
Da får du også med annet snacks som rattbetjening av radio og CD, automatisk klima og regnsensor, men prisen hopper opp til 229 500 kroner.
Toyota skal ha all ære for å ha lyttet til kritikken og endret på bilen etter såpass kort tid. Det gjenstår å se hvordan bilen hevder seg i direkte kamp mot konkurrentene her hjemme, men foreløpig vil vi si at det lover bra. Nå begynner Corolla å gjøre seg virkelig fortjent til bestselgerplassen!
1,4 VVT-i 1,6 VVT-i 1,4 D-4D Ytelse: 97 hk - 6000 o/min. 110 hk - 6000 o/min. 90 hk - 3800 o/min. Dreiemoment: 130 Nm - 4400 o/min. 150 Nm - 4800 o/min. 190 Nm - 1800-3000 Egenvekt: 1130 kg 1135 kg 1190 kg Bagasjerom: 310 liter 310 liter 310 liter Forbruk EU-mix: 0,67 l/mil 0,70 l/mil 0,48 l/mil 0-100 km/t 12,0 sek. 10,2 sek. 13,3 sek. Toppfart: 185 km/t 190 km/t 180 km/t Pris fra (femdørs): 206 200 kroner 219 500 kroner 229 500 kroner |
Denne saken ble første gang publisert 31/08 2004, og sist oppdatert 04/05 2017.