Endelig!

Explorer er en av Fords mest solgte biler i USA. Nå kan den til og med bli interessant her på berget.

Publisert Oppdatert

Explorer er i dag en kjedelig firkantet firehjulsdreven bil, som i grunnen har vært altfor lenge på markedet. I hvert fall i sin nåværende form. Hadde det ikke vært for at størrelsen og bruksområdene passer mange veldig godt, så hadde den vært død.

Men dersom Ford snart kommer på banen med konseptbilen de viser i Detroit, så vil det antagelig blåse kraftig vind i seilene på den allerede godt solgte modellen.

Først og fremst har Ford lansert en ny motorteknologi sammen med Explorer: EcoBoost. Bare dette er med på å gjøre den interessant, ettersom forbruk og utslipp blir redusert med 20-30 % og man kan hente ut 275 hk fra en relativt ordinær 2-liters motor. Dersom denne ikke frister, kan man gå for en ordinær 3,5-liters V6 på 340 hk.

I tillegg har Ford erklært rammekonstruksjonen for død, i det minste på Explorer. Nå blir det selvbærende karosseri, og uavhengig fjæring selvfølgelig. Den stive bakakselen er allerede borte.

Innvendig har Ford prøvd seg litt fram, både med tanke på materialvalg og funksjonelle løsninger. Blant annet kan setene nå stables etter hverandre. Og smarte kommunikasjonsløsninger ivaretas av Fords samarbeid med Microsoft, samt deres eget system, SYNC.

At dette i praksis vil være den neste Explorer er det liten tvil om, og den kan faktisk være på markedet ganske raskt. Interiøret skal du derimot ikke forvente å få se i det hele tatt - det er i overkant futuristisk.

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag