En velkommen arvtager

Peugeot har levd lenge med 307, og snart vil dens arvtager bli å finne i butikkhyllene. Velkommen til Peugeot 308.

Peugeot har solgt over tre millioner eksemplarer av 307. Nå kommer 308.
Peugeot har solgt over tre millioner eksemplarer av 307. Nå kommer 308.
Sist oppdatert

Det er likevel ingen hvem som helst den skal ta over for. På seks år har Peugeot 307 rukket å selge i et antall på over tre millioner eksemplarer. Dermed er lista lagt for 308, og det er bare å komme seg over.

Bilder: Peugeot 308
Frankfurt 2007 - Alle nyhetene

Grønt fokus
I disse tider er det selvfølgelig det grønne som står i fokus, og alle de seks motoralternativene som 308 kan leveres med skal være svært miljøvennlige. Tre av disse er bensinmotorer, som er laget i samarbeid med BMW. De resterende tre er HDI dieselmotorer, hvor en av de skal ha et så lavt CO2-utslipp som 120 g/km. For å spare drivstoff er det også tatt i bruk andre metoder, som blant annet å putte på Michelin Energy Saver dekk, og elektro-hydraulisk servostyring.

Elektronisk klutsj
Peugeot tilbyr tre forskjellig girkasser i 308, avhengig av hvilken motor man velger. En standard femtrinns kasse blir selvfølgelig å få, men i tillegg tilbyr de også en manuell kasse med elektronisk styrt klutsj. Pedalen blir dermed overflødig. Det er et system vi kjenner fra før, og det har oppriktig ikke imponert. Da er det antagelig vel så greit å ty til det Peugeot kaller Porsche Tiptronic. Dette er en kasse med styring som minner mye om de sekvensielle variantene.

Designen kan unektelig sies å være veldig forskjellig fra 207, bare litt mer oppblåst. Likevel, det er typisk Peugeot, verken mer eller mindre. At den på denne måten får en rask aksept i markedet er en av de kalkulerte bieffektene.

Karosseriet er blitt 4,276 meter langt, hvilket er 74mm mer enn 307. Akselavstanden er ikke endret i forholdt til 307. Dette sier med andre ord at det er større overheng foran og bak på 308 enn på 307.

Hybrid-rykter
Det ryktes også at Peugeot vil stille med en 308 Hybrid i Frankfurt. Det skal være snakk om en konseptbil som ikke benytter seg av den tradisjonelle kombinasjonen med bensin. Her dreier det seg om en dieselhybrid, og drivstofforbruket skal på denne måten bli 30 prosent lavere enn med bare dieselmotoren i seg selv. Forbruket skal komme så langt ned som 0,34 l/mil, og utslippet skal bare være 90g/km. Ryktene forteller videre at det skal være en 1,6 liters turbodiesel på 109 hester, og den leverer 260Nm dreiemoment. Elektromotoren skal alene by på 22 hk og 130Nm. Den nye motoren skal visst nok komme i produksjon, og være på markedet i 2010. Den som venter på noe godt kan likevel risikere å vente forgjeves. Eller?

Denne saken ble første gang publisert 13/08 2007, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også