MINITEST: HONDA CIVIC 1,6

EN GLEMT GODBIT

Honda Civic har gjennomgått en ansiktsløftning. Med enkle grep har fabrikken laget en ny vri på bilen, som faktisk har fått en liten glo til å blusse opp i oss.

Sist oppdatert

Mange hadde store forventninger til Honda Civic da den første gang kom med det karosseriet vi kjenner i dag. Etter at den fikk svært gode skussmål i Euro NCAP kollisjonstester, så det lyst ut for japaneren. Dessverre hadde vi et og annet å utsette på bilen i sammenlikninger med dens argeste konkurrenter. Kanskje den fortjener å bli stilt for "retten" på ny?

 

Denne gangen har vi ikke kjørt den i noen sammenlikning, men som en ren minitest. Likevel, vi har kjørt alle de nye bilene i denne klassen omtrent samtidig, og det hadde vært spennende å se hvordan Civic ville klart seg mot Toyota Corolla, klassens bestselger.

 

Det merkes på Civic at den har gjennomgått en modifisering. Først og fremst på støybildet, som nå er blitt langt mer behagelig enn tidligere. I tillegg merkes det på den generelle opplevde kvalitetsfølelsen. Designen er også endret, med en ny front og hekk. Alt til det bedre. Nå ser den ikke riktig så glatt og platt ut som den gjorde før. Små detaljer har løftet inntrykket betraktelig. Civic har også fått de etter hvert så typiske blinklysene i speilhusene, men kun Honda kan si at de var først ute. Ikke på bil, for ideen er hentet fra Hondas motorsykler.

 

Rent maskinelt er det ingen endringer. Det er fortsatt en 1,6-liter som regnes som storselgeren, og den yter fortsatt 110 hk. I forhold til konkurrentene er det ingenting å si på ytelsene. Heller ikke plassen klager vi på - Civic har enkelt og greit mest av alle i klassen. Baksetepassasjerene kan virkelig boltre seg, og det er ikke snaut i bagasjerommet heller.

 

Foran har du alle de fasiliteter du kan forlange. Du sitter godt, har de fleste justeringsmulighetene, nok av smårom og praktiske detaljer, så Civic er lett å bli glad i. Det eneste jeg vil be om, er lengdejustering av rattet. Det er vel bare Corolla og Civic som mangler det, men i motsetning til i Corolla har det ikke stor betydning i Civic. Der er rattet fornuftig plassert, mens det i Corolla er altfor langt fra føreren.

 

Kort oppsummert: Gjensynet med Civic var gledelig. Den har et behagelig vesen, den oppfører seg både riktig og morsomt på veien, og den byr på mye av det de fleste stiller som krav når de velger bil. Jeg vil gå så langt som å si at den er en glemt juvel. Det er bare å lese registreringsstatistikken, så ser man at bilen ikke er blant førstevalgene. Det er synd for dem som velger mye av det andre som finnes i samme klasse.

 

[email protected]

 

Honda Civic 1,6ES

Motor: R4, 1590 ccm, 16V VTEC

Ytelse: 110hk - 5600 o/min

Dreiemoment: 152 Nm - 4300 o/min

Forbruk: 0,67 l/mil blandet kjøring

0-100 km/t: 10,3 sek

Toppfart: 185 km/t

Dekkdimensjon: 195/60 R15

Egenvekt: 1135 kg

Bagasjerom: 370/775 liter

Pris: 221 000 kroner

 

Denne saken ble første gang publisert 20/06 2004, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også