En astronaut verdig

I mange år har Citroën laget konseptbiler basert på Air. I Frankfurt har de med seg nok et eksemplar, en C5-Airspace. Forskjellen er at denne gang vil bilen antagelig bli satt i produksjon.

C5-Airspace: Fronten er umiskjennelig Citroën. Den store "haikjeften" under grillen er antagelig et hermetegn fra slektningen Peugeot 607.
C5-Airspace: Fronten er umiskjennelig Citroën. Den store "haikjeften" under grillen er antagelig et hermetegn fra slektningen Peugeot 607.
Sist oppdatert

Helt fra tidlig på 2000-tallet har Citroën laget konseptbiler med navnet Air-ett-eller-annet. Som for eksempel Airplay, Airlounge, Airdream, og nå altså Airspace.

De tidligere modellene har unektelig hatt elementer ved seg som tydelig gjør det klart at vi aldri får se de på markedet. På C5-Airspace er situasjonen litt annerledes. Bilen er faktisk ikke så futurisk at den er hinsides. Alt kan i praksis settes ut i livet, og Citroën ønsker rett og slett bare å vise hvordan en C5 kan bli en fireseters kabriolet. Ja takk, vil mange si, men markedet higer ikke veldig etter den slags. Vi har alternativer som Saab 9-3 kabriolet, Chrysler Sebring har det samme, pluss Mercedes sine modeller, og noen til. Citroën vil med andre ord boltre seg i et svært lite selskap hvor kundemassen er begrenset.

Bilder: Citroën C5-Airspace
Frankfurt 2007 - Alle nyhetene

For å gjøre bilen mer interessant har Citroën puttet inn et antispinn system som de kaller Snow Motion. Utsagn som at bilen med dette får et grep som omtrent skal være som en firehjulstrekker får vi sette på kontoen over manglende viten om fysiske lover.

C5 Airspace er bestykket med en 2,7-liters HDI V6 som også kan kjøres på biodiesel. Motoren er også utstyrt med en reversibel starter/dynamo, og en diger kondensator som tar over noe av funksjonene til batteriet.

Av ordinære spesifikasjoner kan vi fortelle om 208 hestekrefter, 440 Nm, 6-trinns automatkasse, men uansett er det karosseriformen som er interessant. Den vil vi få se i finslepet utgave den dagen C5-Airspace eventuelt kommer på markedet. Resten kan vi ta med en klype salt, og se på som propaganda.

C-Airplay
Denne modellen ble lansert i 2005 under Bologna Motor Show. Saken måler 3,3 meter, og kan anses som en versjon av C2. Foruten designen inneholder ikke konseptet særlige nyvinninger. Riktig nok har den SensoDrive gir med ratthendler, og Star&Stop teknologi, men det finnes allerede på produksjonsmodeller i dag. Maskinen var en 110-hesters bensin.

C-Airlounge
Her viser Citroën fram en limousine i stor skala. Med 3-liters V6, 210 hk, og en lengde på 4,88 meter er dette en av de største modellene deres, ja kanskje en ny C6? Heller ikke her er det mange relevante innovasjoner som har rot i nær framtid. Bilen ble første gang vist i 2003 under bilutstillingen i Frankfurt.

C-Airdream
Også Airdream ble vist fram første gang i 2003. Denne har en frekk coupe-styling som ville snudd hoder lang vei dersom den var sluppet løs i det fri. Hvorvidt den er praktisk er en helt annen sak, men må en coupe være det da? Elektronisk servostyring var blant det man forsket på i 2003, og var således et av salgstemaene for denne coupeen.

Denne saken ble første gang publisert 22/08 2007, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også