Ekstrem huggorm

Dodge viser fram en råbarsk ekstremutgave av Viper. Den er beregnet for racing, men også godkjent for gatebruk.

Med 600 hk skal den sette voldsomt god fart på seg. Siden understellet er kraftig bearbeidet, skal den også være svært kjørbar.
Med 600 hk skal den sette voldsomt god fart på seg. Siden understellet er kraftig bearbeidet, skal den også være svært kjørbar.
Sist oppdatert

Bilder: Dodge Viper SRT10 ACR

Dodge Viper er rett og slett en vanvittig bil, allerede i utgangspunktet. Nå har den en 8,4 liters V10 på 600 hk, og er ordentlig giftig å kjøre.

Men Dodge gir seg jo selvsagt ikke med dette. Nå lanserer de Viper SRT10 ACR, der de tre siste bokstavene står for American Club Racer. Og grom-Viperen er bygd for å brukes i racing.

Sint og funksjonell
Utseendet er gromt, men skal også være funksjonelt på banen. Den har fått elementer som justerbar frontsplitter og en diger, justerbar hekkvinge i karbonfiber, og tåkelysene er erstattet av paneler i et lettvektsmateriale. De spesiallagde felgene er lakket i blank svart, og en heftig lakkjobb på karosseriet - gjerne med svart midtfelt over hele bilen - gjør også sitt for å vise hvor sinna denne bilen er.

Interiøret er racinginspirert, med dype seter, lettgrepet ratt og lettleste instrumenter. Du får den også med det Dodge kaller Hard Core-pakke, der ting som støydempe-matten under panseret, teppet i bagasjerommet, stereoanlegg og slikt er fjernet. Da sparer du jo en del kilo.

Fortsatt veldig mye kraft
Kraft er det nok av; originalmotoren på 600 hk er beholdt, men paret med nyeste modell av den manuellsjaltede sekstrinnsgirkassa. Bilen har også en diffbrems, som sikkert kommer godt med.

Understellet er unikt for ACR. Et justerbart coilover-sett fra KW er på plass, og du kan justere både høyde og stivhet uten å fjerne hjulene. Nye stabstag og en rekke nye og lettere deler i understellet skal også gjøre sitt for å gi en mer kjørbar bil på banen. Dodge har også gjort en del for å redusere den uavfjærede vekten; lette hjul og lette bremser bidrar positivt. Så på tross av mer styling, veier ACR-modellen nær 40 kg mindre enn en standard-Viper.

Og det beste av alt, er at racing-Viperen er godkjent for gatebruk! Men den koster da også 100 000 dollar (543 000 kr) i hjemlandet, 14 000 dollar mer enn en standard-Viper.

Denne saken ble første gang publisert 13/11 2007, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også