Ekstrem C

Brabus har satt en ny standard for skohorn-begrepet: de har satt sin egen ekstrem-V12 med 730 hk under panseret på den kompakte C-Klasse. Møt Bullit!

Med tunerens nye understell skal Bullit både takle den store og tunge motoren i snuta, den skal være komfortabel ved dagligdags kjøring, og samtidig være svært underholdende når du har lyst til å leke litt.
Med tunerens nye understell skal Bullit både takle den store og tunge motoren i snuta, den skal være komfortabel ved dagligdags kjøring, og samtidig være svært underholdende når du har lyst til å leke litt.
Sist oppdatert
Selv om Brabus hevder Bullit har fåreklær, skiller den seg fra de vanlige C-Klassene.
Selv om Brabus hevder Bullit har fåreklær, skiller den seg fra de vanlige C-Klassene.

For et par år siden gjorde den tyske Mercedes-Benz-tuneren Brabus krav på tittelen "verdens raskeste sedan", med en V12-motorisert E-Klasse som klarte å oppnå 350,2 km/t.

Litt senere trimmet de den biturbomatede V12´en enda litt til, satte den i CLS, og gjorde krav på tittelen "v erdens raskeste firedørs coupé". Det var ikke så mange konkurrenter på den tiden - firedørs coupéer er fortsatt ikke noe vanlig syn - men Brabus Rocket hadde i hvertfall elektronisk fartssperre på 350 km/t.

Bilder: Brabus Bullit
Frankfurt 2007 - Alle nyhetene

Begrenset til 1100 Nm
V12´en er i utgangspunktet den 5,5 liter store maskinen som er forstørret til 6,3 liter. To spesialbygde turboer bidrar til å øke ytelsene til virkelig store høyder: den gir 730 hk og 1320 Nm. For at mekanikken skal holde, er sistnevnte imidlertid begrenset til 1100 Nm når motoren settes i bilen. Og det er denne motoren de nå har satt inn i den kompakte C-Klasse.

Ulv i "fåreklær"
Brabus kaller selv Bullit den ultimate ulv i fåreklær. Men en ser jo at dette er en C-Klasse helt utenom det vanlige. Karbon-fronten er designet for å slippe inn så mye kjølende luft som mulig, samtidig som den skal redusere løftekrefter i høye hastigheter. En ny støtfanger bak med integrert diffuser og en tredelt karbon-hekkvinge skal gi aerodynamisk balanse i bilen.

Det nye aluminiumspanseret har lufteslisser for å slippe ut igjen varm luft fra motorrommet, og de nye sideskjørtene skal også bidra til å gi riktige luftstrømmer langs bilen. I sideskjørtene er det dessuten plassert et knippe LED-lys, slik at man skal slippe å trå i søla når man går ut av bilen.

Klar for fart
Skjermene er seks centimeter bredere på hver side, og disse gir rom for Brabus´ egne 19-tommere skodd med henholdsvis 265/30-dekk foran og 285/30-dekk bak. Og bak disse finner vi tunerens nye bremser til bilen: 380 x 37 millimeter store skiver foran som klemmes av tolvstemplede kalippere, og 360 x 28 millimeter store skiver bak med seksstemplede kalippere til.

Understellet er også naturligvis oppgradert. Brabus har satt på et høydejusterbart system og gjort en rekke andre ting, så Bullit skal være like kjørbar som en vanlig C-Klasse - samtidig som den skal takle ekstremkjøring og ekstreme hastigheter.

Sperret i 350 km/t
Bilen har for øvrig fått et påkostet interiør med dype stoler med karbonfiber-skall, enorme mengder skinn, og en rekke karbonbiter på dashbordet, midtkonsollen, i dørene og slikt. Den veier 1850 kg, men har likevel høyst akseptable prestasjoner.

Den biturbomatede V12´ens krefter går via en forsterket femtrinnsautomat og ned i bakken via bakhjulene - godt hjulpet av en diffbrems med 40% sperrevirkning, og sender Bullit fra stillestående til 100 km/t på 3,9 sekunder. 200 km/t nås på 10,49 sekunder, og 300 km/t er oppnådd etter 24,5 sekunder. Toppfarten er elektronisk begrenset til 350 km/t, men Brabus sier at den fint skal klare 360 km/t om den har riktige dekk og ingen sperre.

Fortsatt snill
Alt av bilens originale sikkerhetsutstyr er på plass, som ESP og slikt. Dessuten skal motorstyringen være lagd for at bilen skal tilfredsstille utslippskravene - og at bilen skal bruke lite drivstoff når den kjøres rolig. Og Brabus venter nå bare på at du skal bestille en Bullit: prisen for en ferdig bil begynner på drøye 2,8 millioner kroner, pluss avgifter.

Denne saken ble første gang publisert 11/09 2007, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også