Dropper karosseri og dører

Ingen andre biler er som Ariel Atom. Den 500 kg lette bilen består kun av det du absolutt må ha, og ikke noe annet. Nå får den en 500-hesters V8.

Ariel Atom består kun av det du absolutt må ha. Med 500 hk fordelt på 500 kg bør du ha nakkemuskulaturen i orden.
Ariel Atom består kun av det du absolutt må ha. Med 500 hk fordelt på 500 kg bør du ha nakkemuskulaturen i orden.
Sist oppdatert

Bilder: Ariel Atom 500 V8

Ariel Atom er en ekstrem kjøredoning. Unødvendige ting som karosseri, stereoanlegg, vinduer, dører, tepper og slikt er utelatt - her har du kun det du må ha for at bilen skal være kjørbar. Den 3,41 meter lange toseteren veier under et halvt tonn, og drives vanligvis av en toliters Honda-motor på 245 hk. Men du får den i 220-hesters og 300-hesters versjon, også.

Ekstrem maskin
Nå har ingeniørene lekt seg litt, og installert en kompressormatet, 2,4-liters V8 med førti ventiler i bilen. Den yter drøye 500 hk ved 10 000 o/min, og gir dermed over 1000 hk per tonn. Maskinen er koblet til en sekstrinns sekvensiell girkasse med girskifthendler bak rattet, og burde gi ganske greie prestasjoner. Motoren veier for øvrig bare 90 kg.

Vi dekker bilmessen i Genève. Se nyhetene her.

En 300-hesters Atom gjør 0-100-sprinten på under tre sekunder, og når 160 km/t på under sju, så hva 200 hk og mye dreiemoment ekstra vil gjøre med bilen, burde være ganske så ekstremt.

Skal bygges
V8-modellen får i tillegg egne farger, litt ekstra karbonfiber her og der, og større bremser enn "standardmodellen".

- Dette er et interessant prosjekt for oss, og en eksperimentell reise bort fra det vi vanligvis driver med, sier Ariel-sjef Simon Saunders i pressemeldingen. Han legger til at bilen skal bygges i noen få eksemplarer, og at prisene skal være konkurransedyktige. Hva nå enn det vil bety - det er ikke så veldig mange biler på markedet med 1000 hk per tonn.

Om du er interessert, kan du jo ta en kikk på hjemmesidene til den norske importøren.

Denne saken ble første gang publisert 04/03 2008, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også