Prøvekjørt: Audi A8 4,0 TDI

DRØMMEDIESEL

Moderne dieselmotorer er fin sort. Men at en selvtenner kan bli så sofistikert som i nye A8, tror du knapt før du har prøvd det.

Sist oppdatert

imgDet er alltid en spesiell følelse å sette seg inn i en ny bil og vri om nøkkelen. Spesielt med dieselmotor, for akkurat her er den sårbar. Ved kaldstart og på tomgang avslører den sine mest usympatiske sider.

 

Men Audi A8 med den nye V8-dieselen er noe for seg, og grunnen er ikke at jeg har nøkkelen i lomma og bare trykker på en knapp for å starte motoren. Nei, det er selve lyden, eller snarere fraværet av sådan, som forbløffer. Jeg hører at starteren slår i, at motoren våkner til liv og at noe maler der fremme. Og det er det. Ingen rakling, ingen vibrasjoner når inn i kupeen.

 

Jeg må ut. Fra utsiden er det ingen premie for å gjette at dette er en diesel, men heller ikke med nesa ned i grillen eller panseret åpent vekkes assosiasjoner til traktorer eller lastebiler eller hva du nå måtte forbinde med store dieselmotorer.

Verdens sterkeste

I utgangspunktet skulle man kanskje tro at Audi hadde litt mindreverdighetskomplekser for sin muskeldiesel, at skrytet over verdens sterkeste diesel-V8 er litt krampaktig. For VW har to sylindre og 100 Nm mer, og deres V10 TDI er verdens sterkeste personbildiesel.

 

img

Kjedene på baksiden av motoren er et estetisk skue for

de få som får mulighet til å titte inn i det aller helligste.

Poenget er at plasseringen gjør V8-motoren ekstremt kort.

Men vel på plass i A8 savner jeg verken sylindre eller Newtonmeter. Om det er noen forskjell i gangkulturen, er den i Audis favør. Deres common rail-innsprøytning av andre generasjon er beste sort fra Bosch, og selv om 1600 bar innsprøytningstrykk ligger litt under det VW oppnår med pumpedyse-teknologien, gir common rail generelt penere gange.

 

Og de 650 Newtonmeterne dreiemoment merkes vel så godt i A8 som 750 gjør i Phaeton. Vekt er og blir viktig, og med V10 diesel er VWs toppmodell ikke mindre enn 522 kg tyngre enn Audis aluminiumsbyggverk. Dermed stikker A8 hakket raskere til 100 km/t, men vel så viktig er den suverene følelsen av et solid kraftoverskudd i fart. Den har du til fulle i A8 4,0 TDI. Ikke minst har Audi et kraftovertak på konkurrentene fra BMW og Mercedes.

 

Dessuten er det et poeng å holde vekten av selve motoren så lav som mulig. Audis drivlinje, med motoren foran forakselen, gjør det ekstra viktig siden kiloene får større innvirkning på kjøreegenskapene jo lenger fram de sitter. Derfor er også V8-motoren bygd ekstremt kort. Trikset er blant annet å flytte registerkjedet og driften av innsprøytningspumpen til motorens bakside.

Arrogant på Autobahn

Jeg kjører ut på en regntung og litt for velfylt Autobahn, men trivselen er likevel på topp. A8 4,0 TDI er som skapt for venstrefila. Selv for små justeringer med gassen er følelsen av et arrogant kraftoverskudd påtakelig; du formelig føler at her er det mye mer å mate på med.

 

Og det er det. Trafikken løser seg opp, og jeg gir på. Fra 150 til 200 km/t suges A8 av gårde like uanstrengt og effektivt som en normalmotorisert bil akselerer ut av en norsk 60-sone. Selvsagt stopper ikke skyvet der, men med mye vann på veien er det ikke akkurat laget for å fortsette mot 250.

 

Følelsen av å cruise av gårde i 200 er fantastisk, nesten litt uvirkelig. Motoren maler på bare 3000 o/min., og støynivået er utrolig lavt. I de fleste biler ville 200 virke fryktelig fort, i A8 er det helt naturlig. Skal du langt av gårde og fort fram, finnes det neppe bedre redskap enn dette.

 

Etter å ha opplevd en maskin som Audis nye V8 diesel kan man spørre seg hva man egentlig skal med bensinmotorer. Dieselen er overlegen 4,2 literen med 335 hk både i kraft og forbruk. Det eneste bensinargumentet i A8 er dersom du har seriøst sportslige ambisjoner. Da vil du sette pris på den ekstra snerten og turtallsviljen, og mindre vekt over forakselen. For alle andre er dieselen en drøm.

 

Tekniske data

Motor: V8 - 3936 ccm - 32V

Ytelse: 275 hk - 3750 o/min

Dreiemoment: 650 Nm - 1800 o/min

Dekkdimensjon: 235/55 R17

Egenvekt: 1940 kg

Bagasjerom: 500 liter

Forbruk EU-mix: 0,97 liter/mil

0-100 km/t, fabrikk: 6,7

Toppfart: 250 km/t (elektronisk begrenset)

Pris: 1 199 700

 

Denne saken ble første gang publisert 24/06 2003, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også