Minitest: BMW 730d

DIREKTØR DIESEL

Moderne dieselmotorer er kraftige saker, og ikke bråker de så fælt heller. Det er gammelt nytt. Men med sin nye treliters rekkesekser tar BMW utviklingen ett solid hakk videre.

Sist oppdatert

imgIkke bare gjelder det ytelsene, selv om de er imponerende nok. Nå er nemlig dreiemomentet hele 500 Nm, og det flytter den store bilen helt uproblematisk. 7-serien er faktisk riktig kvikk med denne minste dieselen, den har akkurat det som trengs for å gi den riktige følelsen av arrogante kraftoverskudd, slik det skal være i luksusbil. Spurten fra 70-100 km/t går unna like raskt som i en Audi A3 med 180-hesters bensinmotor. Ingen trenger mer fartsressurser i Norge enn det 730d gir.

 

Men like mye som ytelsene er suverene, er måten de blir levert på imponerende. Selvsagt kan du høre at dette ikke er en bensinmotor, i alle fall når du starter den kald og legger øret inn mot grillen. Ellers må du nesten ha det skriftlig.

 

imgMaskinen maler mykt, og lyden er knapt hørbar i landeveisfart. En rekkesekser er og blir er rekkesekser, selv om den brenner olje. Dermed er følelsen av sofistikert luksus til stede i tilstrekkelig dose til at selv de mest kresne luksuskundene må være fornøyd.

 

Da er spørsmålet hva man skal med bensinmotor i en 7-serie. Ikke vet vi, det måtte være dersom du er spesielt glad i å sløse med suppa. For så sant du liker design og betjeningskonsept, har du en suveren bil i nye 730d.

 

 

 

 

Tekniske data

Motor: R6 - 2993 ccm - 24V

Ytelse: 218 hk - 4000 o/min

Dreiemoment: 500 Nm - 2000 o/min

Dekkdimensjon: 220/60 R 17

Egenvekt: 1975 kg

Bagasjerom: 500 liter

Forbruk EU-mix: 0,85 liter/mil

0-100 km/t, fabrikk: 8,0 sek

50-100 km/t: 5,7 sek

70-100 km/t: 4,0 sek

Toppfart: 235 km/t

Pris: 885 000 kroner

 

 

VI MENNS BILTEST-KAVALKADE

Denne saken ble første gang publisert 24/03 2003, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også