MINITEST: AUDI A3 2,0 TDI

DIESEL-RÅTASS

Dieselmotorer blir bare bedre og bedre. Nye A3 er en relativt tung bil, men med 140 dieselhester blir den en liten råtass.

Sist oppdatert

Audis nye A3 er en bra bil, men med sine 1340 kilo er den blitt litt tung. Da kan det være fint med en sterk oljebrenner under panseret. Vi har testet A3 med 2,0 TDI med 140 hestekrefter. Det første som slår oss er hvor kvikk denne bilen virker. 140 hester er ikke all verden, men med et dreiemoment på 320 Newtonmeter allerede fra 1750 o/min savner man sjelden mer krefter. Man legger bare om kjørestilen litt, og har gjerne et høyere gir enn man pleier.

 

Bare det å cruise rundt i bytrafikken og slippe å gire i hver sving er ganske underholdende. Ute på motorveien er det bare å la dreiemomentet jobbe ved forbikjøringer. Motoren virker faktisk raskere enn den egentlig er. 0-100 km/t trenger nemlig bilen "hele" 9,5 sekunder på, men inntrykket av akselerasjon er noe helt annet. Noe av grunnen til det noe overraskende tallet fra 0 til 100 km/t er at dreiemomentet gir seg ganske tidlig, og man har 320 Newton bare til 2500 o/min.

 

Ikke bare virker motoren kvikk, den har også fin gange og relativt lite støy, selv om vi fortsatt kan høre oljebrenneren. Vi har kjørt dieselmotorer som er mer stillegående, men denne motoren skiller seg på ingen måte ut i gal retning.

 

Dessverre sliter A3 en del med hjulstøy, og denne bilen er intet unntak. Det er veldig synd, for ellers fremstår Audi'en som en veldig komfortabel bil med et godt kvalitetsinntrykk.

Leken

Vår testbil var utstyrt med 17-tommers hjul, og utseendet er det i hvert fall ikke noe å si på. Bilen virker veldig godt sammenskrudd, med et stivt chassis som gjør den veldig leken. Det er ikke ofte vi kjører forhjulsdrevne biler som er så lette å provosere ut rumpa i sladd på litt dårlig asfalt. Men hvis man ikke har lyst til å sladde, er det ingen fare, for bilen er stabil og fin så lenge man ikke går inn for å vekke politiets oppmerksomhet.

 

For 325 500 kroner får du en velutstyrt bil med kollisjonsputer for fører og passasjer, i tillegg til sidekollisjonsputer. Elektronisk klimaanlegg, ESP og radio er også standard. Med en Ambition utstyrspakke til 14 100 kroner får man i tillegg 17-tommers hjul, sportsseter med veldig god støtte, sportsunderstell og tåkelys. Det er verdt hver eneste krone, for det gjør bilen vesentlig morsommere i hverdagen.

 

Husk dessuten at det ikke er feigt å kjøre diesel lenger. Med denne modellen får du en mye mer sportsbil bil enn hvis du velger en 2,0-liters bensin. God tur!

 

[email protected]

 

Tekniske data: Audi A3 2,0 TDI

Motor: 1968 ccm

Ytelse: 140 hk - 4000 o/min

Dreiemoment: 320 Nm - 1750-2500 o/min

Vekt: 1340 kg

Drivstofforbruk (EU-mix): 0,55 l/mil

Bagasjerom: 350 liter

0-100 km/t: 9,5 sek

Toppfart: 207 km/t

Pris: Fra 323 500 kroner

 

 

Denne saken ble første gang publisert 13/01 2004, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også