Detroit, F430 BioFuel: "Grønn" Ferrari

I Detroit viser Ferrari-folket spreke miljøtakter, og første bil ut er F430 BioFuel.

Publisert Oppdatert

Ferrari spiller med helt åpne kort, og sier at det ikke finnes noen vei forbi den utviklingen som er i gang. Derfor har de startet med å gjøre F430 til en mer miljøvennlig bil. Kommende utslippskrav er selvfølgelig en av årsakene.

Å blande biodrivstoff i ordinær bensin er en velkjent affære, men ingen har stor erfaring med dette når det gjelder biler av denne typen; da er det snakk om høye ytelser, og mye drivstoff skal gjennom systemet.

Når man konverterer en bil til å gå på biodrivstoff, øker gjennomstrømningsmengden radikalt, særlig i slike sportsbiler. Ferrari forteller da også at nettopp dette var en av utfordringene; man måtte lage helt nye matesystemer for drivstoffet fram til motoren, samt endre dyser og motorstyring.

Ferrari vet at de ikke slipper unna i Formel 1 heller, så satsingen og tilegnelsen av kunnskap er ikke bortkastet. I Formel 1 må som kjent 5,75 % av drivstoffet stamme fra biomasse, mens både FIA GT- og ALMS-seriene må kjøres på minst 10 % bioethanol. Man skal heller ikke se bort fra at det kommer krav om enda større andel biomasse etter hvert.

Foruten Ferrari, har også Koenigsegg laget en "flower power"-versjon, nemlig av CCX.

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag