Prøvekjørt: Opel Meriva

”DATE” MED MERIVA

Dersom du hadde vært en dame og ikke en bil, Meriva, ville jeg bedt deg ut igjen.

Sist oppdatert

Du er definitivt verdt å bli bedre kjent med. Jeg la merke til deg allerede på bilutstillingen i Paris i fjor. Sett deg på bilder har jeg også. At jeg falt pladask, er vel å ta i, men en viss interesse vakte du. Riktignok er du neppe en bil som så mange gutter snur seg etter, de vil i alle fall nødig vedgå det, men etter to dager i ditt nærvær synes jeg faktisk du har et yndig ytre med et moderne særpreg.

 

Men det er dine indre kvaliteter som virkelig sjarmerer. Du går dine egne veier, du kopierer ikke alle andre. Det har jeg stor sans for. Sånn sett er du ikke ulik storebror Zafira. Nyskapende fleksibilitet er fellesnevneren.

 

I utgangspunktet er du en liten bil, men å kalle deg en høy versjon av Corsa er verken riktig eller rettferdig. 22 centimeter på lengden og 18 centimeter i høyden merkes. Ikke minst er akselavstanden mye av hemmeligheten bak din sjenerøse rommelighet - den er noen millimeter nær like lang som på VW Passat!

 

Teknikken er en miks fra flere Opel-modeller. Jeg vil ikke kalle deg ekstravagant på noen måte, men du gir et harmonisk inntrykk. Du er ingen lettsindig liten snelle som innbyr til svinekjøring på svingete veier den første ettermiddagen, og så ferdig med det. Du er heller en man gjerne kan tenke seg en hverdag sammen med.

God plass

Man sitter nemlig godt bak rattet ditt, selv om sittestillingen er høyreist og lengdejustering av rattet mangler. Noen vil reagere på den kraftige A-stolpen som skygger litt for sikten i skarpe svinger, men det er faktisk en vanesak. Støynivå og fjæringskomfort gir et voksent inntrykk, bare de kinkige små og kvasse ujevnhetene avslører ditt tross alt enkle opphav.

 

Men trumfkortet er din bakre avdeling. Plassen er i utgangspunktet god, med fin sittestilling og god takhøyde. Bagasjevolumet svelger fra 350 liter med seteryggen oppe, og det er mer enn de fleste bilene i Golf-klassen. Legger man alle setene flate kan hele 2000 liter lastes inn, inklusive gjenstander opp til 2,4 meters lengde.

 

Formuleringen "fra 350 liter" kommer av den fleksible bakseteløsningen. Ryggvinkelen kan justeres i to trinn, og i tillegg kan de to ytre setene skyves bakover og innover, slik at to passasjerer sitter som i en storbil.

 

Legg til utstyrssnadder som egen lydenhet med hodetelefonutgang (barna kan høre på CD mens de foran hører radio), en rommelig oppbevaringsboks som midtarmlene, spise/lekebrett som på et fly og DVD-spiller i taket, så burde baksetetrivselen være på topp.

 

Alt dette er dessverre ekstrautstyr (ikke priset ennå), men basisprisen på 179 000 lover svært godt. Det ligger an til at din kanskje nærmeste konkurrent, Ford Fusion, blir fintet godt ut over hvitstripa. Du er både rommeligere, langt mer fleksibel og billigere. Mer maskin får man også.

 

Dessverre er heller ikke motoralternativene utover basisen priset. Det vil være fint å ha råd til å kunne utstyre deg med 100 hestekrefter, enten fra den velkjente 1,6-liters bensinmotoren, eller aller helst den nydelige nye CDTI dieselmotoren. Med den er du en liten familiedrøm.

 

Bilbekjentskaper av det mest underholdende slaget koster, både i innkjøp og drift. Å kunne klare seg med en drivstofføkonomisk liten familiebil som deg til rundt 200 000 kroner, i stedet for en lang slede til opp mot det dobbelte, gir frihet. Til å bruke penger på ordentlige damer, for eksempel.

 

Tekniske data

Motoralternativer:

1,6 87 hk

1,6 100 hk

1,8 125 hk

1,7 DTI 75 hk

1,7 CDTI 100 hk

 

I Norge: Nå

CDTI til høsten

Førsteinntrykk: Et tiltalende og nyskapende multitalent

 

Denne saken ble første gang publisert 23/05 2003, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også