Daihatsu overrasker

Når du hører om Daihatsu, så tenker du kanskje på en bilprodusent som ikke har kommet noen vei her i livet. Vel, eier er Toyota, og Daihatsu mener alvor. Midt i alvoret har de det utrolig gøy.

Sist oppdatert

Bilder: Daihatsu-serien
Tokyo Motorshow 07 - Alle nyhetene

Daihatsu viste fram tre nye konseptbiler i Tokyo. Alle er på millimeteren like store, de er bestykket med den samme motoren, og viser dermed tre totalt forskjellige biler fra samme basisen.

Takløst
Toyota la ned produksjonen av MR-2 for noen år tilbake. De fikk ikke til det samme som Mazda har fått til med MX5, og ga rett og slett opp.

Det forhindrer ikke Daihatsu fra å forsøke. De gjør det likevel litt annerledes. Her satses det på en mindre kabriolet enn de to førstnevnte, og fram popper konseptbilen OFC-1. Dette er en liten toseter, som har et elektrisk drevet tak som feldes ned i bagasjerommet. Taket er ikke i verken kanvas eller stål, men i glass. Dette gir deg et panoramatak, selv når de grå og regntunge høstdagene kommer for alvor. At denne kommer er det særdeles liten tvil om, for den sto produksjonsklar i Tokyo. Med elektronisk kontrollert fjæring, og 7-trinns CVT girkasse, så ønsker vi den bare velkommen, først som sist.

Gjørmemester
Som om det ikke er nok med en bil for de fineste sommerdagene, så har Daihatsu også tatt fram en liten varebil de kaller Mud-Master. Dette er en bitte liten sak på bare 3,39 meter i total lengde. Den har ett hjul i hvert hjørne, er bestykket med innkoblingsbar firehjulsdrift, og en 3-sylindret motor på 660 ccm.

Firehjulsdriften har forresten også fått reduksjonskasse, eller høy og lavserie om du vil. Dette er et skikkelig leketøy for både unge og gamle.

Fire funksjoner
Ingen ekte bilprodusent kan lage biler uten å ha minst en miljøvennlig bil i porteføljen. Daihatsu sin versjon heter HSC, som står for "Heart & Smile Consept". Den skal ta spesielt godt vare på fire ting. Ease, eller letthet, sørger den for takket være doble dører som slår hver sin vei. Dermed blir det en gigantisk stor åpning i hele siden på bilen, ja nesten større enn bilen selv. Safe, eller sikker, skal den visstnok være takket være en spesiell rammekonstruksjon. Blindsoner er eliminert takket være glassruter rundt om, og eliminering av dørstolper fordi dørene slår hver sin vei. Ingen dører henger dermed i en B-stolpe, som dermed er nesten overflødig.

Eco, eller miljøvennlig, er den takket være sitt lave forbruk. Med 0.33 l/mil blir det lite CO2-utslipp, og bilen har start og stoppfunksjon. Dette betyr at den stopper når du for eksempel venter på grønt lys, og starter når du trår på gassen.

Free, eller frihet, tilbyr den gjennom fire seter som er uavhengig av hverandre. Med et passasjersete som kan skyves omtrent i hele kupeens lengde, så burde dette være en fin bil for funksjonshemmede, eller gamle som trenger plass for å komme ut og inn.

Dette burde således være biler for enhver smak, og det interessante er selvfølgelig at de kommer fra samme lest.

Denne saken ble første gang publisert 26/10 2007, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også