Minitest: Audi A4 Avant 1,8T Quattro 190 hk

DADDY COOL

Si ”S-line” til meg og se med undring på de blussende kinnene og det slørete, feberaktige blikket. Si ”ny motor med 190 hk” og opplev hvor hurtig jeg klarer å nappe en bilnøkkel ut av labbene på deg

Sist oppdatert

imgDette skal egentlig ikke være mulig. Her er jeg, godt voksen, men likevel like leken bak rattet som en 18-åring med blodfersk lapp i lommeboka. Slår av ESP'en, tangerer snøfonna på høyre side av veien, vrikker på rattet og gir gass. Hekken smetter ut, men Quattro-systemet gjør det enkelt å omsette sladden i en lett drift, samtidig som 190 hk tar tak og slynger bilen ut av svingen.

 

Vel og bra dette, gammer'n. Det hender at vi over 40 kjenner at vi lever, selv om det ikke ser slik ut. Dette er den typen oppførsel som med jevne mellomrom dukker opp hvis noen er snille og setter meg bak rattet på en sportsbil på bane. Men i en Audi? Bilverdenens svar på tilknappet dress, stramt slips og et smil som ytterst motvillig presser seg fram mellom smale, stramme lepper?

 

img

Sportsratt og alu-dekor gjør Audi-cockpiten mer til-

talende i S-line- enn standardversjon.

I mange år har Audi bygd biler som imponerer. Estetiske, med stramme linjer. Interiør i svart og aluminium, like solid som hvelvet i Fort Knox, like sjarmerende og innbydende også. Audi-fan Torkjell Berulfsen sa en gang at "A udi er konstruert av menn som ikke har smilt siden de lå på stellebordet".

 

Teknisk perfeksjon, ja, men begeistret lidenskap? Nei. Så hvorfor sitter jeg da her; ratter, girer og gasser, med et fjollet flir som får John Cleese til å se ut som hr. Fornuft i egen person?

Trylleformel S-line

For å finne svaret på dette, må vi gå litt tilbake i tid. Omtrent til midten av september 2002. Som ivrige Vi Menn Bil-lesere vil huske (det finnes forresten bare ivrige Vi Menn Bil-lesere), kjørte vi en test av sporty familiebiler. Der vi blant annet hadde med en A4.

 

img

Med 235/45-17 dekk og stramt sportsunderstell er S-line-

versjonen bedre egnet for svingete landevei enn dårlige

bygater.

- Det gjør vel ikke noe om dere kjører en Sportline-utgave, spurte de hos importøren? - Det er en ny utstyrspakke til A4.

 

Klart vi kan, et par pyntelister og noen skrytemerker kan vel ikke gjøre store utslaget.

 

Oi, oi, så feil man kan ta. S-line er et av disse sjeldne tilfellene i bilhistorien. Der en utstyrspakke kan tilby en gassoholiker noe som virkelig utgjør en stor og avgjørende forskjell i kjøreopplevelse.

 

- Se bare på de 17-tommers felgene og dekkene. De er verdt pakkeprisen på 20 500 kroner alene, sa kollega Skillebæk.

 

Likevel er det totalpakken som imponerer. 17-tommerne med 235/45-dekk ville ikke kommet til sin rett hvis det ikke hadde vært for et meget stramt sportsunderstell fra Audis eget tuningfirma, Quattro GmbH. Pluss på med sportsseter, stilig alu-dekor samt litt utvendig sukkertøy, og halve Vi Menn Bil-redaksjonen var solgt.

img

Et sportslig seteopplegg inngår i S-line-pakken, og

justering og sittestilling er upåklagelig.

Mer futt i turbomotor

I vinter kunne vi endelig slukke S-line-abstinensen. Og på hvilken måte. Den 1,8 liter store/lille (stryk det som ikke passer) turbomotoren har vært VW-konsernets tusenkunstner de siste årene, i versjoner på 150, 163, 180, 210 og 225 hk. Og nå altså i en 190-hestersversjon som glir på plass under panseret i A4.

 

Vi opplevde det som en stor forbedring allerede i høst da Audi puttet den nye 163-hestersvarianten i A4. Den for A4s vedkommende pensjonerte 150-hesteren er en motor som fungerer best i mellomregisteret. Utmerket for en Passat full av unger eller Octavia med tilhenger. Med 163-hesteren fikk motoren etterlengtet snert og slagkraft lenger opp i turtallsregisteret, en karakter som er ytterligere forbedret i 190-hesteren.

 

Begge motorene henter ut maksimal effekt ved 5700 o/min, men 190 hk-versjonen har mer moment i et enda bredere register enn 163-hesteren: Førstnevnte har 240 Nm mellom 1950 og 5500 o/min, mot 225 Nm mellom 1950 og 4700 o/min for den svakeste.

 

Dessuten har Audi lagt mer snadder i 190-hesteren. Her får du en sekstrinns girkasse der girutvekslingen i hvert gir ligger litt under femtrinnskassen. Dermed er sprangene mellom girene kortere, og du har et gir som passer perfekt i enhver kjøresituasjon. Sjettegiret ligger litt over femtegir i femtrinnskassen. Det sørger for et roligere turtall ved motorveikjøring.

 

img

Sekstrinns girkasse gir A4 med 190 hk enda mer

fraspark enn ytelsen skulle tilsi.

Den veltilpassede sekstrinnskassen gjør A4 med 190 hk enda sprekere i forhold til 163-hestersversjonen. Detaljene kan du se i tabellen for testdata, men med en spurt fra 70 til 100 km/t i tredjegir på fire sekunder blander A4 190 hk seg inn i selskapet av meget forbikjøringsraske biler i denne klassen.

 

Dette preget holder seg selv om du lar girspaken være i fred. Med hjelp fra turboen drar A4 190 hk også godt selv om ikke turteller'n står spikret på rødmerkingen. Selv sjettegiret har nok punch til å fungere i daglig trafikkliv.

Beste A4

Så der har vi det. En oppskrift for enkel til å være sann: Litt god tysk ingeniørkunst i bunnen påsmøres et meget sportslig hjuloppheng, strøs med en sprek turbomotor og dekoreres med permanent firehjulstrekk og en veltilpasset girutveksling. Er det rart jeg gliser?

 

Det beste med glisingen er at du kan holde maska selv når fornuftsavdelingen (din bedre halvdel) blander seg inn i det hele. Du kan fremholde den gode kvaliteten, sikkerheten som ESP gir, at bilen har helt akseptabel bagasje- og bakseteplass, de tøffe og gode sportssetene (nå ja, kanskje ikke sportssetene, da - bruk heller argumentet om annenhåndsverdi, det slår som regel an).

 

img

Motoren er livlig og kultivert også på høye turtall.

Den tøffeste delen av slaget vil stå om du egentlig trenger versjonen med 190 hk. Som vi har nevnt er bilen allerede meget tiltrekkende i sin 163-hestersutgave, og hvis den økonomiske strikken er i ferd med å strekkes mer enn godt er, kan merprisen på drøyt 40 000 kroner for 27 hk og 15 Nm virke drøy. Du får tross alt S-line-pakka og 20 000 kroner til utstyr før du når grunnprisen for en 190 hk.

 

Nå vel. Har du råd, så har du råd. Da er det bare å klinke til på øverste hylle. Da får du noe så sjeldent som en Audi som både imponerer og begeistrer. Måtte det bli flere slike.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

AUDI A4 AVANT QUATTRO 190 HK

Motor: R4, 1781 ccm

Ytelse: 190 hk - 5700 o/min

Dreiemoment: 240 Nm - 1950-5500 o/min

Dekkdimensjon: 235/45-17 (S-line)

Egenvekt: 1530 kg

Bagasjerom: 442-1184 liter

Forbruk EU-mix: 0,94 l/mil

0-100 km/t: 8,5 sek. (fabrikk)

Toppfart: 230 km/t

Pris: 442 300,- (S-line: 462 800,-)

TESTDATA

A4 AVANT QUATTRO 190 HK - A4 AVANT QUATTRO 163 HK

70-100 km/t 3. gir: 4,0 - 4,7

70-100 km/t 5. gir (6. gir): 7,0 (9,2) - 8,8

50-100 km/t 4. gir: 9,3 - 11,2

 

 

Denne saken ble første gang publisert 30/04 2003, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også