BMW 3-SERIE COUPÉ:

Coupéen er klar

Vi har tidligere vist spionbilder av BMW 3-serie coupé. Nå er bilen klar – det samme er BMWs nye turbomotor.

444b1d62607d3.jpg
444b1d62607d3.jpg
Sist oppdatert
img
img
BMW har nå frigitt de første offisielle bildene av den nye 3-serie i coupéform. Samtidig gir de oss tekniske spesifikasjoner, og ikke minst informasjon om deres nye turbomatede bensinmotor.

Lettere enn sedan

- Vi ville gi 3-serie coupé et mer selvstendig utseende enn tidligere, sier BMW i pressemeldingen. Det er ikke vanskelig å se at dette fortsatt er en 3-serie, men nye frontlykter (med bi-xenon som standard), en lavere takprofil, samt de nye LED-baklyktene gir den jo et litt annerledes utseende.

BMW vil at coupéen skal være den mest sportslige modellvarianten, og de har derfor jobbet hardt for at vekten skal holdes på et greit nivå. Coupéen har mer lettvektsmaterialer enn sedanen og stasjonsvogna, for eksempel er forskjermene av plast. Derfor skal coupéen også være 10 kg lettere enn en tilsvarende utstyrt sedan. Og vektbalansen skal - som vanlig på en BMW - være nær perfekt 50-50.

Fireseter

Selv om den nye 3-serie coupé er lavere enn de to andre 3-serie-variantene, loves vi god plass både foran og bak. Bilen er bygget som en fireseter, og de to bak sitter dypere enn i sedanen. Bagasje skal du også få med deg; coupéen tar unna 440 liter.

Turbo-treliter

I Vi Menn har du tidligere kunnet lese om BMWs nye turbomatede bensinmotor. Den tre liter store rekkesekseren har to små turboer, som hver mater tre sylindere med komprimert luft. Dette skal forhindre turbolag, noe BMW hevder er en av hovedgrunnene til at de har holdt seg unna turbomating i såpass mange år.

Turbosekseren, som sitter i 335i, gir 306 hk og 400 Nm. Sistnevnte er tilgjengelig over et svært bredt register; hele veien fra 1300 til 5000 o/min. Og foreløpig er dette den sprekeste motoren du får i 3-serie.

img
img
Hva får M3?

335i SE Coupé gjør 0-100 km/t på 5,5 sekunder, og toppfarten er på sedvanlig vis elektronisk begrenset til 250 km/t. BMW hevder at dette tilsvarer ytelsene til en normalpustet, V8-motorisert variant, samtidig som de sparer 70 kg på å bruke en sekser i stedet. Dessuten bruker den pene 0,95 liter på mila i snitt.

Igjen dukker spekulasjonene om kommende M3 opp. Får denne en V8? Eller en enda heftigere variant av turbo-treliteren? Vi nekter å tro at BMW vil lansere en toppvariant som ikke er sprekere enn konkurrentenes alternativer, og med tanke på for eksempel Audi RS4s 420 hk bør M3 bli ganske så hårete

Store motorer

Ved introduksjonen senere i år vil 3-serie bli tilgjengelig med nevnte turbotreliter, som 325i med 218 hk, og som 330i med 272 hk. Med diesel på tanken får du til å begynne med den 231 hk og 500 Nm sterke 330d. Alle med sekstrinns manuellkasse som standard, mens en "omfattende videreutviklet, sekstrinns automatkasse" som BMW kaller den vil være tilgjengelig mot tillegg i prisen.

4x4 og rimeligere varianter

Du kan også få coupéen med firehjulstrekk, men informasjon om hvilke motoralternativer dette kombineres med er foreløpig ikke tilgjengelig.

Rimeligere varianter vil komme etter hvert; 320i og 320d er planlagt. Dessuten vil den komme med flere dieselalternativer.

 

[email protected]

 

Denne saken ble første gang publisert 23/04 2006, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også