CHEVROLET

De fleste av GMs amerikanske merker har fått en ny felles importør, som holder hus i Nederland. Dette er vel et sikkert tegn på at amerikanerne anser seg selv som små i Europa, og at det kommer til å fortsette å være slik. Hva det betyr for oss kunder, gjenstår å se.

Sist oppdatert

Chevrolet Trailblazer

Et godt råd til den nye importøren. Bytt ut Chevrolet-versjonen av TrailBlazer med GMC-versjonen. Det er samme bil, men med en mer europeisk design, både utvendig og innvendig. Firehjulstrekkeren er ikke blitt noen suksess i Norge, takket være prisen på rundt millionen. Med konkurrenter som Land Cruiser og Range Rover er det forståelig. 2004-versjonen av TrailBlazer inneholder noen mindre nyheter, som 17-toms felger, nye farger og radiomodeller, samt kraftigere stabilisatorstag i front. Under panseret er det fortsatt 4,2 literen på 275 hk som gjelder. 

Chevrolet Tahoe/Suburban

Etter at Tahoe kom med fem dører i stedet for tre, ble det flere som valgte å kjøpe seg en amerikansk SUV. Det er i grunnen forståelig med lass av utstyr, masse krefter under panseret, og god plass. Som treseter blir den registrert inn som lastebil, og prisen ender på akseptable 417 000 kroner. Man kan jo like å tenke på at den i utgangspunktet ville kostet millionen med flere seter. Med 5,3 liters Vortec-maskin har du 273 gamper å temme, men hvor er dieselmotoren? Med det nye karosseriet kom også plassen, og Tahoe fremstår nå som en god og likandes bil i sin klasse. Skulle ikke Tahoe være stor nok for deg, kan du velge Suburban. Den har samme basis, men er noe lenger.

Chevrolet Corvette

Chevrolet Corvette må vel kunne sies å være bilbransjens sprekeste 50-åring. Den står som et ikon og er en entusiastbil for mange. Selv om salget er nærmest fraværende, har den overlevd alle saneringer hos den norske importøren, og står fortsatt på programmet. Med en 5,7 liters V8'er, som leverer 344 hk, er det snakk om "real american muscles", og det er kanskje den amerikaneren som kan by på best kjøreegenskaper. Dessverre blir den ikke ofte valgt i de tilfellene hvor en kjøper står med 1,3 millioner i hånda og skal ha bil. Nytt på Corvette for 2004 blir blant annet et panser i karbonfiber, og ny elektromagnetisk justerbar demping.

Denne saken ble første gang publisert 14/01 2004, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også