CADILLAC

GMs prestisjemerke sliter for å få innpass i Europa. Kanskje vil nye modeller med frekk design hjelpe? I skrivende stund er det uklart hvem som overtar det norske agenturet etter 1. oktober.

Sist oppdatert

CTS

Dersom Cadillac skal få fotfeste på vår side av Atlanteren, må CTS gjøre jobben. Den blir i alle fall lagt merke til i gatebildet. Om man liker de kantete linjene, er en smakssak. Verre er det trolig at kvalitetsfølelsen i interiøret er litt for amerikansk; det vil si ikke på høyde med de europeiske premiumprodusentene. Da er vi skeptiske, selv om kjøreegenskapene slett ikke er verst. Her har Cadillac virkelig lagt seg i selen for å tilfredsstille vår smak, kanskje så mye at tradisjonelle amcar-kunder vil rynke litt på nesa. CTS leveres med V6-motorer på 2,6 og 3,2 liter (181 og 218 hk). Den rimeligste koster 520 000, mens den største drar i vei med 628 500.

SEVILLE STS

Dette er en tradisjonell Cadillac, på godt og ondt. Noen setter pris på amerikansk luksus, men for oss blir dette for mye av et flak. Kjøreopplevelsen fører tankene til Texas og det som verre er. Vel, objektivt vurdert oppfører bilen seg selvsagt ikke direkte ille, det skulle bare mangle med en prislapp på 1 259 000 kroner. Men i denne divisjonene heter konkurrentene Audi A8, BMW 7-serie og Mercedes S-klasse. Da kommer Seville STS sørgelig til kort. 

XLR

Med biler som XLR skal Cadillac bokstavelig talt skjerpe merkeprofilen. Roadsteren med foldbart platetak går i direkte klinsj med Mercedes SL. I USA kan det gå bra, spesielt siden Cadillac er billigere enn sin tyske konkurrent. Men at XLR har kvaliteter til å tukte SL på hjemmebane - her i Europa - tror vi ikke før vi har både sett og prøvd i praksis. Og det er tvilsomt om vi får anledning til. Bilen kommer til Europa, men om den kommer til Norge, vil være opp til den som overtar importen. Uansett vil det være mulig å bestille bilen fra Nederland.

 

Kroymans Corporation B.V., Marathon 3, 1213 PB Hilversum, 1200 AJ Hilversum, tlf.  +31 35 699 65 55, www.cadillaceurope.com

Denne saken ble første gang publisert 14/01 2004, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også