RÅTT PARTI?

BMW R 1200GS VS SUZUKI DL 650 V-STROM:

Stadig flere får opp øynene for de store reiseenduroene. De mest populære modellene i Norge er BMW R 1200GS og Suzuki DL 650. De befinner seg i hver sin ende av prisskalaen. Vi lot dem møte hverandre.

Sist oppdatert

BMW R 1200GS er verdens beste reiseenduro. Den har alle ingredienser vi forlanger på en slik sykkel. Vi snakker om moderat vekt, sterk motor og et utseende som skiller seg totalt ut fra andre tohjulinger. Den ser ut som den er klar for alt, bortsett fra skjønnhetskonkurranser. Ved tidligere anledninger har vi hevdet at GS-modellene er så stygge at de bør gjemmes vekk når det er små barn i nærheten. Selv om 1200GS ikke er fullt så brutal som tidligere utgaver, er den fremdeles så stygg at vi kunne kjøpt den - bare på grunn av utseendet. Imidlertid sørger en prislapp på 193 000 for at vi av prioriteringsmessige årsaker må avstå. I et slik perspektiv er Suzuki DL 650 et langt bedre alternativ. 113 000 koster den. Den kan riktignok ikke hamle opp med tyskerens estetikk, men den er stor og velbygd - slik en reiseenduro skal være.

 

KOSMETIKK: I sin streben etter å redusere vekten mest mulig, har BMW pælmet alle detaljer som bare har kosmetisk verdi. Suzuki derimot, er relativt rause med stylingdetaljene.

BMW R 1200GS og Suzuki DL 650 er for tiden de mest populære reiseenduroene på det norske markedet. Mens tyskeren foretrekkes av entusiaster som skal ha det beste, koste hva det koste vil, er prisen antakelig en viktig årsak til at DL figurerer høyt på salgsstatistikken.

Ingen utklassing

Tilsynelatende kan et møte mellom en mektig 1200-enduro og en prisgunstig 650 kubikker fortone seg som rått parti. Med en prisforskjell på 80 000 bør det forventes at forskjellene er så store at det er snakk om en ren utklassing. Det ville antakelig vært den ublide skjebnen for en hvilken som helst annen mellomklasseenduro, men poenget er at DL 650 stiller med kvaliteter som hever den høyt over konkurrenter i samme prisklasse. Første gang vi prøvde den, ble vi imponert over de voksne egenskapene. I løpet av et lengre samkvem sist sommer fortsatte den å overbevise. Mest imponerende er imidlertid at den ikke faller igjennom i møte med stortyskeren. På enkelte felt er den faktisk vel så bra.

 

DL 650 har sin styrke på asfalt. Kombinasjonen av lav vekt og solid chassis gir den egenskaper som i høyeste grad kan kalles sportslige. Den er kvikk i styringa, den stiller med fin stabilitet og den er utstyrt med en girkasse som inspirerer til aktiv kjøring. 1200GS har også sine sportslige kvaliteter. Råsterk motor, sikre kjøreegenskaper og moderat vekt gjør den til et råskinn på svingete vei. Likevel har ikke Suzukien store problemer med å holde følge. Turtallsvillig motor og lekne kjøreegenskaper gjør den til en fryd på svingete asfalt. Selvsagt må føreren utøve aktivitet med gir og gass for å holde farten oppe, men motoren trives med det. Den som tror at 650 kubikk setter fattigslige begrensninger for kjøregleden, bør definitivt prøve DL 650!

 

Når det kommer til turmessige utfordringer, viser imidlertid tyskeren styrke. Den sterke motoren og den suverene komforten gjør den til en herlig tursykkel. Under våre klimatiske betingelser, er også varmehåndtak og utstikkende sylindre av betydning for det kroppslige velværet. Men Suzukien er også bekvem, ikke minst for passasjeren. Store dimensjoner og god vindbeskyttelse bidrar til turegenskaper og kjørefølelse som hever seg over alt annet i mellomklassen. Likevel er tyskeren hakket bedre over lange distanser. Når det gjelder komfort, kan den nesten konkurrere med de mest luksuriøse tursyklene.

Best

OMFATTENDE: Begge er utstyrt med omfattende instrumentering og lettavlest instrumentering. Også her utviser tyskerne størst dristighet med ovale klokker av forskjellig størrelse.

BMW R 1200GS er en imponerende motorsykkel. Sterk motor, fin komfort og sikker landeveisatferd gjør den til en ypperlig allrounder. Så lenge kjøringen skjer på bearbeidet underlag, fikser den alt. Etter vår mening er den også en av markedets mest underholdende motorsykler. Hvis vi hadde vært i den lykksalige situasjon at vi ikke hadde behøvd å tenke økonomi, ville vi satset på GS.

 

I et økonomisk perspektiv, må imidlertid tyskeren se seg slått av DL 650. 113 000 er rett og slett råbillig for en storvokst og bekvem motorsykkel som funker så bra. Det faktum at DL er vesentlig lettere, gjør den minst like anvendelig i det daglige. Den har fysikk og vekt som bidrar til ekte storsykkelfølelse, samtidig med at den er ekstremt lettkjørt. Livlig motor og lekne kjøreegenskaper bidrar også til at vi opplever den som svært underholdende. Det eneste som trekker ned er et utseende som ikke akkurat utstråler barsk enduropurisme. Men slike ting glemmer man når man befinner seg bak DL-styret. I grunnen savner vi bare varmehåndtakene, men det hindrer oss ikke i å være uforbeholdne i vår jubel over den prisgunstige motorsykkelen.

 

SNILL: I visshet om at smaken er som baken, skal vi vokte oss vel for å kåre en estetisk vinner. Imidlertid stiller BMW R 1200GS med en estetikk som får Suzukien til å virke snill.

Vi har ingen problemer med å forstå at BMW R 1200GS og Suzuki DL 650 V-Strom figurerer høyt oppe på salgsstatistikken. De er ypperlige allroundere og de byr på masse kjøreglede. Totalt sett er R 1200GS utvilsomt den beste, men Suzukien ligger ikke langt etter. Følgelig er konklusjonen klar: Vil du ha en maksimal reiseenduro til en minimal pris, finnes det ikke noe bedre enn DL 650. Vil du ha en råtøff megasykkel som funker til alt uten at prisen spiller noen rolle, velger du BMW. Så enkelt er det.

 

[email protected]

 

 

 

Modell:

BMW R 1200GS

Suzuki DL 650 V-Strom

Motor:

Tosylindret luftavkjølt boxermotor

Tosylindret, vannavkjølt V-motor

Slagvolum:

1170 ccm

645 ccm

Effekt:

98hk/7000 omdr.

67hk/8800 omdr.

Dreiemoment:

115Nm/5500omdr.

60Nm/6400omdr.

Kraftoverføring:

6 gir/kardang

6 gir/kjede

Dekk f./b.:

110:80-19/150:80-17

110:80-19/150:70-17

Vekt:

225 kg (kjøreklar - full tank)

189 kg (tørrvekt)

Setehøyde:

 845 - 865 mm (justerbart)

820 mm

Tankvolum:

20 liter

22 liter

Aks 70-130 km/t 5.gir.:

5,7 sek.

6,3 sek.

Turtall, 100 km/t:

3500 omdreininger

4600 omdreininger

Testforbruk:

0,51 liter/mil

0,46 liter/mil

Toppfart ca.:

205 km/t

190 km/t

Pris:

Kr 192 600

Kr 112 900

Importør:

BMW Norge, Oslo

Erling Sande AS, Drammen

Denne saken ble første gang publisert 23/08 2005, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også