BLIR ASFALT ANKEPUNKTET?
Freddy Loix er allerede vraket av Peugeot og Harri Rovanperä tar over plassen hans i Mexico. Henning Solberg øyner også en mulighet, men er han førstevalget?
|
Er han god nok på asfalt? |
Loix har ikke imponert i de løpene han har kjørt for Ford, og Harri Rovanperä er den eneste av VM-førerne som har erfaring fra det neste løpet i Mexico.
Men Peugeot er ikke altfor glade i Harri Rovanperä heller. Han ble tross alt vraket foran denne sesongen. Det franske teamet har imidlertid noen sultne herrer som kjører i satellitt-teamet Bozian Racing.
Carlsson og Solberg
To av disse er svenske Daniel Carlsson og Henning Solberg. Henning imponerte med sin sjetteplass i Sverige, og kjørte raskere enn både Carlsson og Loix. Dessuten gjorde ikke storebror Solberg noen feil i sin Peugeot-debut og det er kanskje enda mer imponerende.
Det neste løpet for Henning Solberg er på grusveiene i New Zealand og jeg tror han vil imponere også der. Men er det godt nok til å bli andrefører hos Peugeot? Henning har kjørt svært lite på asfalt, og fire av løpene i VM går på asfalt. På pressekonferansen Henning hadde før sesongstart, spurte jeg han om nettopp dette.
- Det blir færre løp på asfalt, og jeg tror ikke det er noe problem å lære seg å kjøre fort på det underlaget, svarte Henning.
Daniel Carlsson i aksjon. |
Daniel Carlsson, derimot, har kjørt mye på asfalt. I fjor kjørte 27-åringen Junior-VM for Suzuki. Det ryktes også at Carlsson har flere sponsorpenger i bakhånd enn 31 år gamle Solberg, og i motorsport er det ofte pengene som teller mest.
Det er synd, for jeg er ikke i tvil om at Henning Solberg er bedre enn Carlsson på både grus og snø, og jeg håper jeg tar feil med tanke på asfaltkjøringen&
Denne saken ble første gang publisert 11/02 2004, og sist oppdatert 04/05 2017.