TEST - SUZUKI GSF 650S BANDIT:

BILLIG BANDIT

I 1995 kostet en ny GSF 600F Bandit rundt 100 000 kroner. I dag, etter ti år og to omfattende modellforandringer, kan du få en ny Bandit for 99 900. Den er større, sterkere og fremfor alt bedre. Bandit er billig.

429198773fc76.jpg
429198773fc76.jpg
Sist oppdatert

Noen vil ha det til at motorsykler er dyre. Den som er på jakt etter det villeste og verste ambisiøse motorsykkelfabrikker klarer å hoste opp, må selvsagt belage seg på å bla opp et anstendig beløp.

 

Klikk for å se større bilde i nytt vindu

LETTKJØRT:

Om den først og fremst er konstruert som en bekvem allrounder, stiller Bandit med balanserte og nøytrale kjøreegenskaper. Den momentsterke motoren bidrar også til at sykkelen oppleves som lettkjørt.

Tar man til takke med gode egenskaper med en dæsj kjøreglede attåt, trenger man likevel ikke svi av en årslønn på en ny tohjuling. I mellomklassen finnes det mange fine sykler til vettuge priser. Ikke minst Suzuki GSF 650S Bandit.

Litt større

Suzuki GSF 650S Bandit er årets mest interessante nyhet i mellomklassen. For det første stiller den med litt større slagvolum enn de mest aktuelle konkurrentene. Dessuten er den vesentlig billigere. 99 900 forlanger Suzuki for nyheten. Det er nøyaktig det samme som de forlangte for 600-versjonen i 1995. I et avgiftsregime som vet å ta seg betalt for kubikk, er det oppsiktsvekkende billig.

 

Tross klassens laveste pris stiller Bandit med egenskaper som absolutt står seg i konkurransen. Det er vår klare konklusjon etter at vi stiftet bekjentskap med den på vinterlig, spansk asfalt i begynnelsen av mars. Et uventet snøfall på den spanske Middelhavskysten satte en effektiv stopper for de største turutskeielsene. Men vi fikk likevel et fyldig inntrykk av Suzukis nye mellomklassemaskin.

 

Klikk for å se større bilde i nytt vindu

NØKTERN:

Suzuki-designerne har utvist måtehold når det gjelder fancy dekor og dristige stylingløsninger. Tross estetisk nøkternhet stiller Bandit med voksen fysikk og fine egenskaper.

På motorvei overbeviser Bandit med fin stabilitet og god vindbeskyttelse. Kåpeglasset avgir en tilnærmet turbulensfri luftstrøm som bidrar til avslappende komfort. I det vi kaller norsk turtempo leverer også motoren et saftig dreiemoment som reduserer behovet for giring.

 

Det hører riktignok med til turhistorien at rekkefireren er forholdsvis lavt giret. Men all den stund turtallet ikke virker stressende, er det helt greit. Med erfaring fra tidligere Bandit'er konstaterer vi at 650-kubikkeren har vokst som tursykkel. Både motor, fysikk og ikke minst ergonomi gjør at den er fullt på høyde med det beste i klassen hva turegenskaper angår.

Årets beste

Tross snøfall og hutretemperatur fikk vi også mulighet til å utfordre GSF på racingunderlag, nærmere bestemt på Calafat-banen sør for Barcelona. Selv om Bandit'en gjorde en hederlig figur rundt de curbsbelagte svingene, er det ingen tvil om at den først og fremst er konstruert som en bekvem landeveismaskin.

 

Klikk for å se større bilde i nytt vindu

UVANLIG:

Selv om instrumenteringen er oversiktlig, har vi ikke helt sansen for Suzukis løsning med rektangulært LCD-display i et klassisk instrumenthus.

Legger man opp til et tempo som garvede kneskrapkjørere nikker anerkjennende til, merker man at fjæringen ikke er verdens mest presise. Motoren har først og fremst sin styrke i mellomregisteret og er ikke spesielt livlig på turtall. Men vi må likevel presisere at Bandit ikke faller igjennom når den blir utsatt for litt svingmessig aktivitet.

 

Kjøreegenskapene er forutsigbare og nøytrale. Den er kjapp i styringa og byr på ypperlig stabilitet. Om vi ikke hiver hjelmene i været av sportslig fryd, har vi ingen betenkeligheter med å karakterisere kjøreegenskapene som gode.

 

Vi skred til Bandit med forventninger om en velfungerende allrounder uten graverende svakheter. Bandit innfridde. Faktisk bød den på bedre komfort og mer moment i motoren enn vi hadde ventet.

 

I det hele tatt stiller Bandit med egenskaper som er fullt på høyde med konkurrentene i klassen. Det gjør den til en vesentlig lavere pris. Skal man snakke om årets beste motorsykkelkjøp, er det faktisk vanskelig ikke å nevne GSF 650S Bandit.

 

[email protected]

 

Modell:          Suzuki GSF 650S Bandit

Motor:            Firesylindret luft/oljekjølt rekkemotor

Slagvolum:     656 ccm

Effekt:            78 hk/10 100 o/min.

Dreiemoment: 59,2 Nm/7800 o/min.

Kraftoverføring: 6 gir/kjede

Dekk f./b.:       120:70ZR17/160:60ZR17

Kjøreklar vekt: 204 kg

Setehøyde:      770-790 mm (justerbar)

Tankvolum:     20 liter

Aks.:              70-130 km/t 5.gir: 6,1 sek.

Turtall, 100 km/t: 5100 omdr.

Pris:                Kr 99 900 (Introduksjonspris)

Importør:        Erling Sande AS, Oslo

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klikk for å se større bilde i nytt vindu

Honda CBF 600S

Klikk for å se større bilde i nytt vindu

Yamaha FZ6 Fazer

KONKURRENTENE

Bandit må finne seg i å bli vurdert opp mot Honda CBF 600 og Yamaha FZ6 Fazer. Etter lanseringen høsten 2003 er Fazer blitt den store slageren på det norske MC-markedet. Kombinasjonen av tøff stil, morsomme fartsressurser og ikke minst suverene allroundegenskaper har sørget for suksessen.

 

At sykkelens R-messige opphav viser seg i særdeles kapable sportsegenskaper, er også et pluss som i hvert fall vi setter veldig høyt. FZ6 er utvilsomt den beste sportsmaskinen i klassen. Etter vår mening er den også tøffest, noe som absolutt har betydning når det kommer til oppgjørets time. Mens Bandit er best på myk komfort, er Fazer best når det kommer til nærkamp på svingete vei.

 

Honda CBF 600 er en storvokst og bekvem sportstourer. Etter et Nord-Norge-stunt sist sommer ble vi begeistret over den suverene komforten. Selv om ikke motoren er noen bombe, har den krefter nok til avslappende touring over lange distanser. CBF er også den eneste mellomklassesykkelen som kan leveres med ABS-bremser.

 

I det hele tatt opplever vi at Bandit og CBF stiller med svært like egenskaper. Banditten stiller med bedre drag i mellomregisteret. Hondaen byr på mer utstyr og større muligheter for personlige tilpasninger. Hvis man ikke for enhver pris vil ha ABS-bremser, anser vi likevel Suzukien for å være det beste valget.

 

Denne saken ble første gang publisert 23/05 2005, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også