LANGTEST – KAWASAKI KLE 500:
BARE BILLIG?
Med tilgang til det beste og verste som MC-bransjen klarer å hoste opp, er det kanskje ikke så nærliggende å rekvirere en 500-kubikks lavbudsjettmodell til en seksukers langtest.
LETTKJØRT: KLE 500 er en smidig og lettkjørt enduro. Følgelig funker den fint på alle typer underlag. Den myke fjæringen har heller ikke noe imot ujevne utfordringer. |
Men skepsisen lurte i bakhodet. Er den bare billig, eller evner også den å oppfylle våre behov for transport og avkobling? Det aktet vi å finne ut av, og rekvirerte den for en seks ukers langtest.
Da vi en solvarm junidag fikk den storvokste Kawasakien i hende, var begeistringen måtelig. Rent umiddelbart virket sykkelen grei nok, men vi reagerte på middelmådige bremser og ekstremt myk fjæring. At motoren ikke bød på all verdens drag, var i grunnen som ventet. Ingen skvetter til av 44 hestekrefter.
|
||
|
Et par lengre turer ble også lagt inn i testprogrammet. Bl.a. fikk den bekjenne sine komfortkvaliteter under en 100-mils langweekend på Vestlandet. Om ikke den utsendte testkjøreren kom tilbake med et bredt glis, var han i hvert fall ganske fornøyd.
- Selv om jeg kunne ønsket litt mer drag, funket den helt fint som tursykkel, rapporterte han.
En av testkjørerne fikk også den lyse ideen å ta KLE med på en liten grusveitur. Vedkommende kom tilbake med et bredt glis og klare oppfordringer om at andre burde prøve det samme - hvilket vi selvsagt gjorde. Selv om vi fremdeles betrakter oss som pingler på grusunderlag, bidro den smidige sykkelen til en gryende grusentusiasme. Vi har aldri kjørt så mye på bortgjemte skogsbilveier...
Bruksmotorsykkel
GRUSMASKIN: Med lav vekt og 19-toms forhjul, stiller KLE med fine grusegenskaper. I løpet av testen tilbakela vi mange mil på slikt underlag. |
Til turbruk har den imidlertid sine begrensninger. I første rekke snakker vi om manglende turpondus og begrenset effekt, men slike ting har sin pris. Spesielt i et avgiftssultent fedreland. Vil man ha mer, må man betale mer. Så enkelt er det.
Tross visuelt slektskap med de store reiseenduroene, blir det derfor feil å sammenlikne KLE med dem. De har mer motor og bedre turegenskaper. Derimot tåler den å bli målt opp mot énsylindrede flerbruksenduroer. KLE er like lettkjørt og presterer omtrent det samme. Dessuten er komforten bedre og prisen lavere.
Følgelig er konklusjonen klar: Holder man forventningene på et edruelig nivå og tar KLE for det den gir seg ut for å være - en billig og storvokst 500-kubikker med fornuftige egenskaper, får man det. På kjøpet får man en trivelig og ålreit bruksmotorsykkel.
|
Denne saken ble første gang publisert 29/11 2005, og sist oppdatert 04/05 2017.