Kort sagt:

+ Grei dieselmotor

+ Solid utstyrsnivå

+ Høy pålitelighet


- Motorstøy

- Middels plass

- Stumpete på ujevn vei

Tredjegenerasjons Toyota RAV4 har snart to år bak seg på det norske markedet, og har vært klar markedsleder i SUV-segmentet, totalt sett, i perioden. Over 7000 biler har funnet sine eiere i 2006 og 2007. Modellen er å få med en toliters bensinmotor med 150 hestekrefter, samt en 2,2-liters turbodiesel i to versjoner - en på 136 hestekrefter og en toppmodell kalt X med 177. Rimeligste diesel starter på 351 700 kroner, rimeligste med bensin plasserer seg drøye 20 000 over. X-versjonen er vesentlig mer kostbar med sin prislapp på 461 000 kroner. Hovedkonkurrentene het i fjor Honda CR-V og Mitsubishi Outlander. I år er det ventet at også VW Tiguan vil yte god konkurranse.

RAV4 er, etter Vi Menn Bils mening, ikke den beste bilen i segmentet for kompakte SUV-er. Likevel passerte den 4000 solgte eksemplarer i fjor.

Kjøreegenskaper

RAV4 har kort akselavstand og høyt karosseri - ingen av delene gjør underverker for kjøreegenskapene. Dermed er det like greit at den elektroniske stabilitetskontrollen er kalibrert til å reagere tidlig og mykt på uregelmessigheter. Det mest irriterende ved systemet, er den høylytte pipingen. Om man holder seg godt innenfor grenseområdene, har RAV4 fint veigrep, og framstår som lettkjørt. Fjæringen er stiv nok, i tillegg til at styringen er rimelig presis, selv om den godt kunne ha vært et hakk skarpere rundt senter.

Motor

Vi kjørte Cross Sport-utgaven av Toyota RAV4 D-4D med 2,2-liters turbodiesel. Den byr fortsatt på 136 hestekrefter og et dreiemoment på 310 Nm. Motoren har et fornuftig pris/ytelses-forhold; den skal klare seg med 0,66 liter per mil. Under blandet kjøring viste våre målinger et noe høyere forbruk, men avviket var ikke betydelig. Minusene ved motoren er vibrasjoner på lave turtall og en nokså grov støy under akselerasjon. Under kjøring i landeveishastighet forsvinner problemet. Girkassa er presis, men vi hadde ikke hatt noe imot litt mindre avstand mellom trinnene.

Ytelser

2,2-literen gjør unna de første 100 kilometerne på 10,5 sekunder - et helt kurant tall i denne klassen. Motoren viser fleksibilitet og styrke mellom snaue 2000 og 4000 omdreininger. Om du skal foreta en forbikjøring, gir fjerdegiret normalt de ressursene du trenger, mens sjettegiret stort sett fungerer godt til ikke altfor kupert landeveiskjøring.

Eksteriør

RAV4 har et utseende som ikke vekker de aller største reaksjonene verken den ene eller den andre veien. Med Cross Sport-utgaven, som aller mest er en påkostet utstyrsversjon, er eksteriøret blitt mer personbilaktig - ved at reservehjulet er fjernet fra bakdøra. Om det gjør godt for bilens utseende, er en ren smakssak. Bakdøra er fortsatt sidehengslet, på typisk offroadvis, selv om RAV4 ikke er noen terrengbil.

Interiør

RAV4 har en grei førerplass med relativt ukomplisert betjening. Som tidligere, trekker vi nok en gang for betjening av klimaanlegg - og displayet som viser klokke og temperaturinnstilling. Sittestillingen er på det jevne i kompakt-SUV-klassen, men du sitter noe mer rett opp og ned enn i en vanlig stasjonsvogn, og sitteputene er i korteste laget både foran bak. Bagasjeplassen er likeså mindre enn i en mellomklassestasjonsvogn, og havner i mellomsjiktet blant de typiske folke-SUV-ene. Plassen er omtrent som i VWs nye Tiguan.

Komfort

Toyota RAV4 har alltid vært en av de stivere typene i klassen. Fjæringen grenser til å være stiv, særlig på dårlig underlag. Under vanlig landeveiskjøring oppleves RAV4 imidlertid som harmonisk. D-4D-motoren utvikler en del støy og merkes noe bedre enn vi setter pris på. I norske hastigheter holder vei- og vindstøy seg innenfor akseptable grenser, biltypen tatt i betraktning.

Sikkerhet

Toyota RAV4 ble tildelt fire av fem stjerner i Euro NCAP-testen. Bilen oppnådde toppscore i sidekollisjon, men fikk ikke full uttelling ved frontkollisjon. Tryggheten for barnas del, i baksetet, fikk fire stjerner, og for fotgjengersikring ble stjernetallet tre av fem. ESP, ni kollisjonsputer, bremsekraftforsterker og automatiske beltestrammere er standard. Setene er utstyrt med en innretning som skal redusere risikoen for whiplash-skader.

Pris/utstyr

Cross Sport-utgaven av RAV4 koster, med dieselmotoren, fra 391 000 kroner levert fra forhandler. Utgaven kommer med blant annet navigasjon som standard, derfor er det ikke stort annet enn metalliclakk som må legges til. Solid utstyrsnivå betyr trolig at denne RAV4-utgaven vil holde seg enda litt bedre i verdi enn dårligere utstyrte versjoner. Bensinversjonen av Cross Sport er - med sine 423 300 kroner i basispris - altfor dyr.

Les hele saken
Norges neste folkebil

2. Ford Kuga - kjører knallbra

3. Subaru Forester - nå komplett SUV

4. VW Tiguan - folkevogn på stylter

5. Honda CR-V - en suksessoppskrift

6. Toyota Rav4 - med make-up

7. Mitsubishi Outlander - 2,0 D fra 2007

">

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Toyota RAV4 møtte konkurransen i fjor med stil, og ble nok en gang markedsvinner til tross for at markedet flommet over av kompakte SUV-nyheter. I år knytter det seg mest spenning til konkurransen mellom de typiske markedslederne Toyota og VW. Sistnevnte er nettopp kommet på markedet med sin Tiguan. I fjor var Honda CR-V og Mitsubishi Outlander, som kom i nye utgaver i løpet av vinteren, de nærmeste utfordrerne, og segmentet blir neppe mindre konkurranseutsatt i år. RAV4 møter konkurransen først og fremst med gjennomgående god kvalitet, for spesielt spennende er den ikke.

1. SkodaYeti - Norges neste folkebil

2. Ford Kuga - kjører knallbra

3. Subaru Forester - nå komplett SUV

4. VW Tiguan - folkevogn på stylter

5. Honda CR-V - en suksessoppskrift

6. Toyota Rav4 - med make-up

7. Mitsubishi Outlander - 2,0 D fra 2007

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!